[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 111-120 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی کارگاه آموزشی مبتنی بر رویکرد بین حرفه ای بر تغییر نگرش دانشجویان علوم سلامت به همکاری و یادگیری بین حرفه ای
جابر خسروی شوب1، مرتضی خاقانی زاده2، اکرم پرنده3، زهره وفادار*4
1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
2- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)،تهران ،ایران
3- ، مرکز تحقیقات طب، قران و حدیث ،دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)،تهران ،ایران
4- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، گروه داخلی –جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران . Zohrehvafadar@gmail.com . 09173117227 ، zohrehvafadfadar@gmail.com
چکیده:   (220 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تحولات هزاره‌ی سوم در حوزه سلامت، ایجاد توانمندی همکاری بین حرفه ای و عملکرد تیمی در دانشجویان، از مهمترین وظایف سازمان های آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی کارگاه آموزشی مبتنی بر رویکرد بین حرفه ای بر تغییر نگرش دانشجویان علوم سلامت به یادگیری وهمکاری بین حرفه ای انجام شده است.
روش: مطالعه ی نیمه تجربی در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام شد. 56 نفراز دانشجویان پزشکی و پرستاری در مطالعه شرکت داشتند، نمونه گیری ابتدایی به روش در دسترس بوده، سپس نمونه ها به روش تخصیص تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. مداخله به شکل کارگاه تعاملی مبتنی بر رویکرد بین حرفه ای با محتوای آموزشی ارتباطات و همکار ی بین حرفه ای انجام شد. اطلاعات با ابزار امادگی و نگرش به یادگیری بین حرفه ای (RIPLS) و پایایی 0/8 گردآوری و با نرم افزار 22 spss  تحلیل شدند.
یافته ها: هر دو گروه از نظر نگرش به همکاری و یادگیری بین‌ حرفه‌ای قبل از مداخله تفاوت معنادار آماری نداشتند(0/05p>)،  پس از مداخله نگرش به همکاری و یادگیری بین حرفه ای در گروه آزمون با میانگین 80/80 و انحراف معیار 8/59 و گروه شاهد با میانگین 59/72 و انحراف معیار 8/29 تفاوت معنادار آماری مشاهده شد(0/001P<).
نتیجه گیری: یافته ها، بیانگر فراهم بودن بستر انگیزشی و نگرشی مناسب برای تلفیق آموزش بین حرفه ای در علوم سلامت است. سازمان های آموزشی جهت تربیت نیروهای پاسخگو به نیاز سلامت نسل کنونی و آینده، از اکنون بایستی به فکر طراحی و اجرای آموزش بین حرفه ای در حوزه سلامت باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش بین حرفه ای، دانشجویان علوم سلامت، تغییر نگرش، همکاری بین حرفه ای، یادگیری بین حرفه ای، کارگاه اموزشی تعاملی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khossravi Shoobe J, Khaghanizade M, Parandeh A, vafadar Z. Effectiveness of Educational Workshop based on interprofessional approach in Changing Health Science Students’ Attitudes towards Interprofessional Learning and Collaboration.. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (4) :111-120
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2258-fa.html

خسروی شوب جابر، خاقانی زاده مرتضی، پرنده اکرم، وفادار زهره. اثر بخشی کارگاه آموزشی مبتنی بر رویکرد بین حرفه ای بر تغییر نگرش دانشجویان علوم سلامت به همکاری و یادگیری بین حرفه ای . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (4) :111-120

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2258-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( مهر-آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991