1- گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران 2- گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران ، t.bahlekeha@yahoo.com
چکیده: (1394 مشاهده)
مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی روابط ساختاری توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی در معلمان تربیت بدنی با تاکید بر جهتگیری اهداف پیشرفت بود. روش ها: تجامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش میباشد. طبق آمار تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تعداد معلمان 33000میباشد (که از این تعداد28000نفر در کلاسهای درس حضور دارند و 5 هزار نفر فعالیتهای ستادی را انجام میدهند که در این پژوهش کسانی که در کلاسهای درس حضور دارند جامعه آماری را تشکیل میدهند). نمونه آماری در این تحقیق با توجه به حجم جامعه آماری برابر با 379نفر محاسبه گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر، ضریب همبستگی، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که جهتگیری هدف تسلطی-اجتنابی(005/0=P، 77/2=T، 02/0=B)، جهتگیری هدف تسلطی-گرایشی (000/0=P،40/3=T، 07/0=B) و جهتگیری هدف عملکردی-گرایشی (000/0=P، 75/4=T،10/0=B) منجر به بهبود رابطه بین توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی شد، اما جهتگیری هدف عملکردی-اجتنابی نقش میانجی معنیداری در رابطه بین توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی نداشت (140/0=P، 47/1=T، 01/0-=B). نتیجه گیری: با توجه به نتایج، توسعه منابع انسانی جهت افزایش عملکرد سازمانی باید جهتگیری اهداف پیشرفت را به منظور تبیین تأثیر توسعه منابع انسانی بر عملکرد سازمانی مدنظر داشته باشد.
Safaei E, Bahlake T, Fallah Z, Askari A. Structural Relations of Human Resource Development with Organizational Performance in physical Education Teachers Emphasizing the Role of the Orientation of Advanced Goals. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :260-269 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2264-fa.html
صفایی اسفندیار، بهلکه طاهر، فلاح زین العابدین، عسگری اسرا. روابط ساختاری توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی در معلمان تربیت بدنی با تاکید بر جهت گیری اهداف پیشرفته. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (3) :260-269