1- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری 2- گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، tenayati@yahoo.com 3- گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (2600 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت و توسعه هر کشوری بستگی به تعامل صحیح دو بخش مهم صنعت و دانشگاه دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بازار دانش مبتنی بر ارتباط صنعت و دانشگاه بود. روش ها: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان و افراد صاحبنظر در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه است که شیوه انتخاب آنها هدفمند، از نوع گلوله برفی بود. با 13 نفر از متخصص و عضو هیأت علمی مصاحبه شد. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج: نتیجه کدگذاریها در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بیانکننده آن است که بازار دانش مبتنی بر ارتباط صنعت و دانشگاه بر مبنای تفکیک وظایف صنعت و دانشگاه، حرکت دانشگاه به سمت کارآفرینی و نسل سوم، کاربردیشدن علم، عوامل تقویتکننده ارتباط صنعت و دانشگاه، دانشگاهمحور، منابع انسانی، عوامل مالی، عوامل آموزشی- پژوهشی، عوامل فرهنگی، عوامل صنعتی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل بینالمللی، عوامل سیاسی، تولید ثروت، قابلیتهای پویا، مزیت اجتماعی شکل میگیرد. نتیجهگیری: برقراری ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت، تعاملات و فعالیتهای مشترک میان این دو نهاد را بهبود بخشیده و کیفیت و تناسب دورههای آموزشی آکادمیک در دانشگاه با نیازهای صنعت و به تبع آن قابلیتهای علمی و عملی دانشجویان، افزایش یافته و بسترهای نوآوری و پیشرفت در سازمانها و جامعه ارتقاء مییابد. از این جهت وجود پیوند پایدار و نظاممند و همکاری درازمدت و مستمر بین دانشگاه و صنعت مستلزم برنامهریزی بهویژه برنامهریزی راهبردی مبتنی بر همکاری کلیه ذینفعان میباشد.
Barimani K, Enayati T, Uosefi Saeed Abadi R. Provide a knowledge market model Based on industry-university relationship. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :432-443 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2267-fa.html
بریمانی خدیجه، عنایتی ترانه، یوسفی سعیدآبادی رضا. ارائه مدل بازار دانش مبتنی بر ارتباط صنعت و دانشگاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :432-443