[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 129-120 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید: مطالعه کیفی
فرشاد پرهام نیا 1، مجید فرهیان2
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، fparhamnia@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (2375 مشاهده)
مقدمه: بررسی رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی بسیار ضروری به نظر می رسد. از طرفی رفتار اطلاع‌یابی می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد. با این رویکرد، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی از دیدگاه اساتید بود.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوا از نوع عرفی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش  شامل 7 نفر از اعضای هیأت علمی آموزش زبان انگلیسی بود که سابقه تدریس به دانشجویان پرستاری در شهر کرمانشاه را داشتند، بود. این پژوهش در سال 1398 انجام شد. روش نمونه­گیری به صورت هدفمند صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه بود که به روش مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته انجام شد.
یافته‌ها یافته‌های این پژوهش نشان داد که در مجموع 143 واحد معنایی در 19 عامل و 3 مقوله اصلی بدست آمد. سه مقوله اصلی یعنی عوامل رفتاری، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نقش اصلی را در موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید دارند.
نتیجه‌گیری نتایج کلی نشان داد که عدم توجه به هر کدام از عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان علوم پزشکی باعث خواهد شد که آن‌ها تکیه صرف بر کتاب درسی داشته باشند، فقط به روخوانی و یا ترجمه متون تکیه کنند و از دسترسی به منابع عظیم اطلاعاتی که آن‌ها را در یادگیری مهارت‌های ارتباطی یاری می‌کنند باز بمانند. ضروری به نظر می‌رسد که توجه خاص به عوامل اشاره شده معطوف شود تا از رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان به صورت بهینه بهره گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: رفتار اطلاع‌یابی، موانع اطلاع‌یابی، زبان انگلیسی عمومی، زبان تخصصی
متن کامل [PDF 509 kb]   (939 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/5/6 | پذیرش: 1399/2/2 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parhamnia F, Farahian M. The Inhibitors to Information Seeking Behavior of Nursing Students in General English and ESP Courses from University Instructors’ Perspective: A Case Study. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :120-129
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2294-fa.html

پرهام نیا فرشاد، فرهیان مجید. موانع رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید: مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :120-129

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2294-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645