[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 124-119 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان خودارزیابی اسلامی در دانشجویان؛ دانشگاه اصفهان
راضیه آقابابایی ، احمدرضا نصر اصفهانی ، حمید رحیمی 1
1- ، hamid_rahimi_1982@yahoo.com
چکیده:   (16044 مشاهده)

  چکیده

  اهداف: اسلام برای انسان جایگاهی قایل است که در هیچ مکتب دیگری نظیر آن را نمی‌توان دید و با ارزش‌های اصیل خود، رهنمودهای متناسب با تمامی مراحل و شرایط زندگی انسان دارد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان خودارزیابی اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.

  روش‌ها: این مطالعه توصیفی در دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 300 نفر به‌عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه محقق‌ساخته خودارزیابی اسلامی در قالب 20 گویه بسته‌پاسخ برحسب طیف پنج‌درجه‌ای لیکرت شامل مولفه‌های مشارطه، محاسبه، مراقبه و معاتبه بود . تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 11 و آزمون‌های ضریب همبستگی، تحلیل واریانس چندگانه و T تک‌نمونه‌ای انجام شد.

  یافته‌ها: میانگین همه مولفه‌های خودارزیابی بالاتر از حد متوسط بود (0001/0= p ؛ 299= df ). بین هر یک از مولفه‌های خودارزیابی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت. خودارزیابی با هیچ‌کدام از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی رابطه معنی‌دار نداشت. میانگین خودارزیابی اسلامی در زنان بیشتر از مردان، در مقطع کارشناسی بیشتر از مقاطع تحصیلات تکمیلی و در دانشجویان رشته‌های الهیات و روان‌شناسی بیشتر از سایر رشته‌ها بود. بین نظرات افراد برحسب رشته و مقطع تحصیلی تفاوت مثبت و معنی‌دار وجود داشت، اما این تفاوت برحسب جنسیت، تحصیلات پدر و شغل پدر، معنی‌دار نبود.

نتیجه‌گیری : دانشجویان دانشگاه اصفهان از نظر 4 مرحله خودارزیابی اسلامی در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند. رشته و مقطع تحصیلی بر میزان خودارزیابی اسلامی در دانشجویان موثر است، اما جنسیت، تاثیری در آن ندارد.
واژه‌های کلیدی: خودارزیابی، خودارزیابی اسلامی، دانشجویان، شاخص‌های دینی
متن کامل [PDF 243 kb]   (3758 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/8/30 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Agha Babayi R., Nasr Isfahani A. R., Rahimi H.. Level of Islamic self assessment in students Isfahan University. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :119-124
URL: http://edcbmj.ir/article-1-230-fa.html

آقابابایی راضیه، نصر اصفهانی احمدرضا، رحیمی حمید. میزان خودارزیابی اسلامی در دانشجویان؛ دانشگاه اصفهان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :119-124

URL: http://edcbmj.ir/article-1-230-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645