[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 71-62 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تبیین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آموزش دستیاری تخصصی در اجرای طرح تحول سلامت
زینب سادات جوادی 1، حمیدرضا آراسته2 ، حسین عباسیان2 ، بیژن عبداللهی2
1- دانشگاه خوارزمی تهران ، zb.javadi@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده:   (1850 مشاهده)

مقدمه: با توجه به هم­زمان بودن آموزش و درمان در بیمارستان­های آموزشی و تاثیرپذیری از یکدیگر و اهمیت نقش درمانی و آموزشی دستیاران در بیمارستان­های آموزشی، کیفیت آموزش دستیاران تخصصی تحت تاثیر این طرح قرار گرفته است. هدف از این مطالعه شناسایی و تبیین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آموزش دستیاری تخصصی در اجرای طرح تحول سلامت است.
روش ها: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا در بهار 1398 بر روی 24 نفر از مدیران، استادان و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونه­گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری و با رعایت محرمانه بودن اطلاعات انجام شد. داده­ها به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع­آوری، و با نرم افزار MAXQDA10 سازماندهی و مقوله­بندی و تحلیل شد.
یافته­ ها: داده­ها در سه محور اصلی بارِ درمانی، آموزش بالینی، نظارت بر فرآیند و 9 محور فرعی اولویت درمان بر آموزش، افزایش تعداد بیماران، اخلاق حرفه­ای(خطای پزشکی، رضایتمندی)، مهارت دستیاران، آموزش استاد به دستیار، آموزش تئوری، ضعف مدیریت و کارشناسی طرح، عدم تفکیک صحیح بودجه و زمان آموزش و درمان و پژوهش، ضعف تخصیص منابع و امکانات استخراج شدند.
نتیجه­ گیری: یافته­ها پژوهش نشان داد در اجرای طرح تحول نظام سلامت، کیفیت آموزش پزشکی تخصصی در سه بعد بارِ درمانی، آموزش بالینی، نظارت بر فرآیند از این طرح تاثیر پذیرفته است. با توجه به این ابعاد، لزوم توجه به بحث آموزش پزشکیِ دستیاران تخصصی در بیمارستان­های آموزشی در مراحل بعدی اجرای این طرح و یا طرح هایی از این قبیل، ضروری است.
واژگان کلیدی: طرح تحول نظام سلامت، کیفیت آموزش دستیاری، دستیار
واژه‌های کلیدی: طرح تحول نظام سلامت، کیفیت آموزش دستیاری، دستیار
متن کامل [PDF 460 kb]   (777 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/5/10 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi Z S, Arasteh H, Abbasian H, Abollahi B. Identification and Explaining of Affecting Factors Qquality of Residents Education in the Healthcare Transformation Plan System.. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :62-71
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2303-fa.html

جوادی زینب سادات، آراسته حمیدرضا، عباسیان حسین، عبداللهی بیژن. شناسایی و تبیین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت آموزش دستیاری تخصصی در اجرای طرح تحول سلامت. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :62-71

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2303-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645