[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 273-265 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه کتاب‌های درسی الکترونیک در نظام‌های آموزشی
عیسی رضایی 1، شبنم نثری2
1- گروه علوم پایه، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، jesus.rezaei@gmail.com Jesus.rezaei@gmail.com
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده:   (14218 مشاهده)

  مقدمه: تعامل یکی از ویژگی‌های اساسی کتاب‌های درسی الکترونیکی است که وجه تمایز اصلی بین کتاب­های چاپی با سنتی نیز به‌شمار می‌رود. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند که افراد مختلف 60% از آنچه را که با آن تعامل داشته‌اند به یاد می‌آورند. این جمله موید نقش اساسی، تعامل در طراحی محیط‌های یادگیری و مواد آموزشی است. مبانی نظری و پیشینه پژوهشی نشان می‌دهد که اگرچه تفاوت‌های بارزی بین کتاب‌های سنتی و الکترونیکی، به‌ویژه از نظر اصول طراحی وجود دارد، ولی به هنگام تهیه کتاب‌های درسی الکترونیک، اصول طراحی تعامل و مشارکت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین این در این مقاله با استخراج مطالب و نظرات مختلف، به معرفی تعاملات ممکن و بسترهای مناسب طراحی تعاملی کتاب های درسی الکترونیکی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه تعامل در کتاب درسی الکترونیک و ارایه رهنمودهای کاربردی برای طراحی مناسب آنها بود.

  نتیجه‌گیری: عنصر تعامل، یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در کتاب‌های درسی الکترونیک و مورد تایید پژوهش‌های مختلف است که این مهم، دقت و توجه طراحان و تولیدکنندگان کتاب الکترونیک را ایجاب می‌کند.

واژه‌های کلیدی: کتاب درسی، کتاب درسی الکترونیکی، تعامل، مشارکت، طراحی
متن کامل [PDF 353 kb]   (3685 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/9/3 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee E, Nasri S. Electronic textbooks’ position in educational systems. Educ Strategy Med Sci 2013; 5 (4) :265-273
URL: http://edcbmj.ir/article-1-231-fa.html

رضایی عیسی، نثری شبنم. جایگاه کتاب‌های درسی الکترونیک در نظام‌های آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (4) :265-273

URL: http://edcbmj.ir/article-1-231-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645