1- گروه علوم پایه، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، jesus.rezaei@gmail.com Jesus.rezaei@gmail.com 2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده: (14218 مشاهده)
مقدمه: تعامل یکی از ویژگیهای اساسی کتابهای درسی الکترونیکی است که وجه تمایز اصلی بین کتابهای چاپی با سنتی نیز بهشمار میرود. پژوهشهای مختلف نشان میدهند که افراد مختلف 60% از آنچه را که با آن تعامل داشتهاند به یاد میآورند. این جمله موید نقش اساسی، تعامل در طراحی محیطهای یادگیری و مواد آموزشی است. مبانی نظری و پیشینه پژوهشی نشان میدهد که اگرچه تفاوتهای بارزی بین کتابهای سنتی و الکترونیکی، بهویژه از نظر اصول طراحی وجود دارد، ولی به هنگام تهیه کتابهای درسی الکترونیک، اصول طراحی تعامل و مشارکت کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین این در این مقاله با استخراج مطالب و نظرات مختلف، به معرفی تعاملات ممکن و بسترهای مناسب طراحی تعاملی کتاب های درسی الکترونیکی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه تعامل در کتاب درسی الکترونیک و ارایه رهنمودهای کاربردی برای طراحی مناسب آنها بود.
نتیجهگیری: عنصر تعامل، یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در کتابهای درسی الکترونیک و مورد تایید پژوهشهای مختلف است که این مهم، دقت و توجه طراحان و تولیدکنندگان کتاب الکترونیک را ایجاب میکند.
Rezaee E, Nasri S. Electronic textbooks’ position in educational systems. Educ Strategy Med Sci 2013; 5 (4) :265-273 URL: http://edcbmj.ir/article-1-231-fa.html
رضایی عیسی، نثری شبنم. جایگاه کتابهای درسی الکترونیک در نظامهای آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (4) :265-273