مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درسافزار آموزشی تولید شده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS** بر میزان یادگیری و یادداری درس هدیههای آسمانی دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام گرفته است. روشها:روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، به شیوه چهارگروهی سولومون اجرا شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمام دانشآموزان دختر پایه ششم شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، منطقه دو آموزش و پرورش انتخاب و سپس دو مدرسه انتخاب و تعداد 60 دانشآموز پایه ششم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در چهار گروه، گمارش تصادفی شدند، گروه آزمایشی در معرض متغیر مستقل بر اساس الگوی MMS در 6 جلسه آموزشی، آموزش دیدند. در گروه کنترل الگوی روش تدریس مرسوم (سخنرانی) جهت آموزش آزمودنیها به کار گرفته شد. پژوهشگر از آزمون یادگیری محققساخته با 15 سؤال استفاده کردهاست. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که درسافزار آموزشی تولیدشده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS بر میزان یادگیری شناختی، نگرشی و مهارتی و نیز بر میزان یادداری شناختی، نگرشی و مهارتی دانشآموزان تأثیر دارد. نتیجهگیری: درسافزار آموزشی تولیدشده بر مبنای الگوی طراحی آموزشی MMS مؤثر بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان از اثربخشی لازم جهت استفاده در آموزش درس هدیههای آسمانی برخوردار است.
Nikooy R, Saeidipour B, sarmadi M, farajollahi M. The Effectiveness of Educational Courseware Based on the MMS model on learning and Retention learners. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :250-259 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2351-fa.html
نیکوی روشنک، سعیدی پور بهمن، سرمدی محمدرضا، فرج اللهی مهران. اثربخشی درسافزارآموزشی مبتنی بر الگوی MMS بر میزان یادگیری و یادداری فراگیران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :250-259