[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 130-122 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش‌های مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش-آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی
زهره هاشمی 1، ساناز عینی2 ، تقی شاهجویی3
1- دانشگاه مراغه ، zhashemi1320@gmail.com
2- دانشگاه کردستان
3- دانشگاه تبریز
چکیده:   (1114 مشاهده)
 
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکنیک­های مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش­آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش ها: جامعه آماری کلیه دانش­آموزان پسر دبیرستانی استعداد درخشان در شهر مراغه بود که در سال تحصیلی 96-97  مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانش آموز دارای اضطراب اجتماعی بود که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعیSPIN، مقیاس سندرم شناختی- توجهیCAS, 2009)) و پرسشنامه 30 سوالی فراشناخت برای نوجوانان(MCQ-A,2004) بود. مداخله فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقه­ای و تکلیف منزل از طریق نرم افزار بهسازی حافظه فعال- روان تجهیز(1389) برای گروه آزمایش انجام شد. داده­ها از طریق تحلیل کواریانس چند متغیری صورت گرفت.
نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری (05/0p< ) وجود دارد. این نتیجه نشان می­دهد که مداخله فراشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و اضطراب اجتماعی افراد را بهبود بخشیده است.
 
نتیجه گیری: نتایج نشان داد درمان فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی را در دانش­آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی کاهش می دهد.
کلمات کلیدی: سندرم شناختی- توجهی، کارکرد اجرایی و اضطراب اجتماعی
 
واژه‌های کلیدی: اثربخشی، درمان فراشناختی، کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی، اضطراب اجتماعی
متن کامل [PDF 467 kb]   (712 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/8/4 | پذیرش: 1400/5/4 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hashemi Z, einy S, einy S. The Effectiveness of Brain-Based Executive Functioning Training on Cognitive-Attention Syndrome in Students with Social Anxiety. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :122-130
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2394-fa.html

هاشمی زهره، عینی ساناز، شاهجویی تقی. اثربخشی آموزش‌های مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش-آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :122-130

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2394-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645