1- علامه طباطبائی شمالی ، sharifati.s110@gmail.com 2- علامه طباطبائی شمالی
چکیده: (2570 مشاهده)
اهداف: یکی از بسترهایی که می تواند در امر آموزش و یادگیری بسیار نقش آفرینی کند ، شبیهسازی آموزشی می باشد. با توجه به مزایایی که این فن آوری دارد ، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش درس شیمی با استفاده از شبیهسازی آموزشی بر توانایی فضایی و مهارت های حل مسئله دانش آموزان دخترسال دهم شهرتهران میپردازد. روشها: پژوهش کاربردی و با روش نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ی دهم منطقه 2 شهر تهران(1310نفر) در سال تحصیلی 98-97 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ترکیبی دو آزمون توانایی فضایی مونته سوتا و پائول نیوتن و هلن بریستول و آزمون حل مسئله محقق ساخته میباشد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در متغیر توانایی فضایی تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت بنابر این می توان گفت شبیهسازی آموزشی بر توانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان مؤثر بوده است. در چرخش ذهنی نیز ، ادراک فضایی و دیداری سازی فضایی تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت پس میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مؤلفههای توانایی فضایی دانش آموزان نیز مؤثر بوده است. نتایج: نتایج پژوهش پیش رو نشان داد استفاده از شبیه سازی در آموزش درس شیمی بر توانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش توانایی فضایی و مهارت حل مسئله درس شیمی در دانش آموزان می شود.
Sharifati S, Nili Ahmad Abadi M R, Maghami H. The Effect of Simulation Chemistry Training on Spatial Ability and Problem Solving Skills for Tenth Year Female Students in Tehran. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :28-38 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2396-fa.html
شریفاتی سکینه، نیلی احمد آبادی محمد رضا، مقامی حمید رضا. تأثیر آموزش درس شیمی با استفاده از شبیه سازی تعاملی مبتنی بر رایانه برتوانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان دختر پایه دهم شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :28-38