[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 38-28 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش درس شیمی با استفاده از شبیه سازی تعاملی مبتنی بر رایانه برتوانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان دختر پایه دهم شهر تهران
سکینه شریفاتی1 ، محمد رضا نیلی احمد آبادی2 ، حمید رضا مقامی2
1- علامه طباطبائی شمالی ، sharifati.s110@gmail.com
2- علامه طباطبائی شمالی
چکیده:   (2570 مشاهده)
اهداف: یکی از بسترهایی که می تواند در امر آموزش و یادگیری بسیار نقش آفرینی کند ، شبیه‌سازی آموزشی می باشد. با توجه به مزایایی که این فن آوری دارد ، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش درس شیمی با استفاده از شبیه‌سازی آموزشی بر توانایی فضایی و مهارت های حل مسئله دانش آموزان دخترسال دهم شهرتهران می‌پردازد.
روش‌ها: پژوهش کاربردی و با روش نیمه ‌آزمایشی طرح پیش آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش  کلیه دانش‌آموزان دختر  پایه ی دهم  منطقه 2 شهر تهران(1310نفر) در سال تحصیلی 98-97 می‌باشند که 60 نفر از آن‌ها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ترکیبی دو آزمون توانایی فضایی مونته سوتا و پائول نیوتن و هلن بریستول  و آزمون حل مسئله محقق ساخته می‌باشد.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در متغیر توانایی فضایی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت بنابر این می توان گفت شبیه‌سازی آموزشی بر توانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان مؤثر بوده است. در چرخش ذهنی نیز ، ادراک فضایی و دیداری سازی فضایی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت پس می‌توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود مؤلفه‌های توانایی فضایی دانش آموزان نیز مؤثر بوده است.
نتایج : نتایج پژوهش  پیش رو نشان داد استفاده از شبیه سازی در آموزش درس شیمی بر توانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان  تأثیر دارد و باعث افزایش توانایی فضایی و مهارت حل مسئله درس شیمی در دانش آموزان می شود.
 
واژه‌های کلیدی: شبیه سازی آموزشی، درس شیمی، توانایی فضایی، مهارت حل مسئله .
متن کامل [PDF 579 kb]   (1493 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1399/2/7 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifati S, Nili Ahmad Abadi M R, Maghami H. The Effect of Simulation Chemistry Training on Spatial Ability and Problem Solving Skills for Tenth Year Female Students in Tehran. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :28-38
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2396-fa.html

شریفاتی سکینه، نیلی احمد آبادی محمد رضا، مقامی حمید رضا. تأثیر آموزش درس شیمی با استفاده از شبیه سازی تعاملی مبتنی بر رایانه برتوانایی فضایی و مهارت حل مسئله دانش آموزان دختر پایه دهم شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :28-38

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4700