1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه ، Momenimahmouei@yahoo.com 2- دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه
چکیده: (2708 مشاهده)
مقدمه: غیر اثربخش بودن آموزشها یا برنامههای درسی نامطلوب، زمینه پرورش افراد با صلاحیتهای پایین را فراهم میآورد. در این میان ارتقاء و کیفیتبخشی به برنامههای درسی موجود بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش واکاوی ابعاد برنامهدرسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفهای شاخه کاردانش بود. روشها: تحقیق حاضر از نظر ماهیت پژوهش کیفی و از حیث نوع مطالعه تحلیل محتوا بود. برای دستیابی به اجماع نظر متخصصان از مصاحبه نیمه ساختارمند به روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد که اشباع نظری در مصاحبه 11 محرز گردید. سپس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی استقرایی دادههای حاصل از مصاحبهها کدگذاری شد و در نهایت با نرم افزار کیفی مکس کیودا 12 مدل و ابعاد برنامه درسی زاید استخراج گردید. نتایج: مدل به دست آمده شامل ابعاد و مؤلفههای محتوا (محتوای دانشی، مهارتی و نگرشی)، ویژگیهای ساختاری (حرفهای گرایی، حمایت گرایی، تمرکز، رسمیت، سیاست گرایی و پیچیدگی)، فضای آموزشی (امکانات آموزشی، وسایل کمک آموزشی، منابع مالی، شبکه ارتباطی و محیط آموزشی)، ویژگیهای فراگیران (توانایی انگیزشی، توانایی ذهنی، توانایی شناختی، توانایی فنی و توانایی نیل به هدف)، ویژگیهای یاددهندگان (خلاقیت، توانایی علمی، توانایی انگیزشی و ویژگی شخصیتی) و فرایندهای آموزشی (نیازسنجی نامطلوب، طراحی، اجرا و ارزشیابی) هستند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد و مؤلفههای گوناگونی در پیدایش و شکلگیری برنامه درسی زاید وجود دارد. این نوع از برنامه درسی به طور نسبی در همه دورهها و مقاطع تحصیلی از آموزش متوسطه شاخه کاردانش گرفته تا آموزش عالی حتی دورههای علوم پزشکی نیز میتواند وجود داشته باشد.
Momeni Mahmouei H, hasanpour dehnavi G, zirak M, Ajam A A. An Analysis of Scrap Learning Dimensions in Technical & Vocational Training (Work& Knowledge Branch) Senior High Schools. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :72-81 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2402-fa.html
مومنی مهموئی حسین، حسن پور دهنوی غلامرضا، زیرک مهدی، عجم علی اکبر. واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :72-81