[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 81-72 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش
حسین مومنی مهموئی1 ، غلامرضا حسن پور دهنوی2 ، مهدی زیرک2 ، علی اکبر عجم2
1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه ، Momenimahmouei@yahoo.com
2- دانشگاه ازاد اسلامی واحد تربت حیدریه
چکیده:   (2708 مشاهده)
مقدمه: غیر اثربخش بودن آموزش‌ها یا برنامههای‌ درسی نامطلوب، زمینه پرورش افراد با صلاحیت‎های پایین را فراهم می‎آورد. در این میان ارتقاء و کیفیتبخشی به برنامه‎های درسی موجود بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش واکاوی ابعاد برنامهدرسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه‌ای شاخه کاردانش بود.
روشها: تحقیق حاضر از نظر ماهیت پژوهش کیفی و از حیث نوع مطالعه تحلیل محتوا بود. برای دست‌یابی به اجماع‌ نظر متخصصان از مصاحبه نیمه ساختارمند به روش نمونه‌گیری گلوله‌ برفی استفاده شد که اشباع نظری  در مصاحبه 11 محرز گردید. سپس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی استقرایی داده‌های حاصل از مصاحبهها کدگذاری شد و در نهایت با نرم افزار کیفی مکس کیودا 12 مدل و ابعاد برنامه درسی زاید استخراج گردید.
نتایج: مدل به دست آمده شامل ابعاد و مؤلفه‌های محتوا (محتوای دانشی، مهارتی و نگرشی)، ویژگی‌های ساختاری (حرفه‌ای گرایی، حمایت گرایی، تمرکز، رسمیت، سیاست گرایی و پیچیدگی)، فضای آموزشی (امکانات آموزشی، وسایل کمک آموزشی، منابع مالی، شبکه ارتباطی و محیط آموزشی)، ویژگی‌های فراگیران (توانایی انگیزشی، توانایی ذهنی، توانایی شناختی، توانایی فنی و توانایی نیل به هدف)، ویژگی‌های یاددهندگان (خلاقیت، توانایی علمی، توانایی انگیزشی و ویژگی شخصیتی) و فرایندهای آموزشی (نیازسنجی نامطلوب، طراحی، اجرا و ارزشیابی) هستند. 
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد و مؤلفه‌های گوناگونی در پیدایش و شکل‌گیری برنامه درسی زاید وجود دارد. این نوع از برنامه‌ درسی به طور نسبی در همه دوره‌ها و مقاطع تحصیلی از آموزش متوسطه شاخه کاردانش گرفته تا آموزش عالی حتی دوره‌های علوم پزشکی نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

 
واژه‌های کلیدی: واکاوی، برنامه درسی، برنامه درسی زاید، فنی حرفه ای، کاردانش
متن کامل [PDF 436 kb]   (1360 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/8/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni Mahmouei H, hasanpour dehnavi G, zirak M, Ajam A A. An Analysis of Scrap Learning Dimensions in Technical & Vocational Training (Work& Knowledge Branch) Senior High Schools. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :72-81
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2402-fa.html

مومنی مهموئی حسین، حسن پور دهنوی غلامرضا، زیرک مهدی، عجم علی اکبر. واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :72-81

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2402-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710