1- دانشگاه مازندران ، Mahdiakbari1362@gmail.com 2- دانشگاه مازندران 3- دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده: (344 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان از مجموعه فعالیتهای ذهنی در هنگام مطالعه استفاده میکنند تا رویکردهای متفاوت مطالعه را با توجه به عملکرد، ماهیت برنامه درسی و تسلط خود در دوران تحصیل بکار بگیرند. این مطالعه درصدد مقایسه رویکردهای مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع پزشکی عمومی در سالهای اول تا چهارم به تفکیک جنسیت بوده است. روشها: روش این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی است. نمونه این مطالعه 287 دانشجوی رشته پزشکی عمومی در مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1397-1398 هستند که از طریق روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. از ابزار رویکردهای مطالعه و یادگیری تت و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل با آزمون آماری تحلیل واریانس انجام شده است. نتایج: نتایج نشان داد که نمره رویکردهای سطحی و عمیق مطالعه دانشجویان سال اول به صورت معنیداری کمتر از دانشجویان سال سوم و چهارم است. استفاده دانشجویان از رویکردهای راهبردی درسال اول بیشتر از دانشجویان سالهای دیگر است. عملکرد تحصیلی دانشجویان سال دوم بیشتر از سالهای دیگر دانشگاه است. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نتایج تازهای مبنی بر تحولی بودن استفاده از رویکردهای مطالعه طی چهارسال مقطع پزشکی عمومی نشان داده است. استفاده دانشجویان از رویکردهای سطحی، عمیق و راهبردی به صورت تحولی رشد کرده و در سالهای بالاتر، استفاده از رویکرد سطحی کمتر شده و از رویکردهای عمیق و راهبردی بیشتر استفاده میشود. عملکرد تحصیلی بالای دانشجویان در سال دوم به دلیل تسلط بر برنامه درسی است و بعد از سال دوم به دلیل ساختار متفاوت برنامه درسی، افت تحصیلی مشاهده میشود.
Akbari M, Naderi H, Fath abadi J, Shokri O. Comparison of study approaches and academic performance of first, second, third and fourth year medical students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (6) :624-635 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2424-fa.html
اکبری مهدی، نادری حبیب اله، فتح آبادی جلیل، شکری امید. مقایسه رویکردهای مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول تا چهارم مقطع پزشکی عمومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (6) :624-635