1- دانشگاه پیام نور 2- دانشگاه علامه طباطبائی ، malaki_cu@yahoo.com
چکیده: (1312 مشاهده)
مقدمه: تعلیم و تربیت معاصر با مسئله تربیت اخلاقی روبه رو است. اهمیت تربیت اخلاقی در نظام های آموزشی و پرورشی، امری بدیهی و غیرقابل انکار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مبانی و اهداف الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی صورت گرفته است. روش ها: تحقیق حاضر به صورت ترکیبی و شامل بخشهای کیفی و کمی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی بهصورت قیاسی و در بخش کمی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. در تحلیل محتوی، 54 مقاله مطابق معیارهای مورد نظر بررسی شد. برای تشکیل الگوی پیشنهادی، دادههای حاصله تلفیق شدند. ابزار تحقیق پیمایش، پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن به تایید 5نفر متخصص حوزه علوم تربیتی رسید. برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، 85 نفر از متخصصان حوزه علوم تربیتی بهصورت هدفمند انتخاب شدند که الگوی پیشنهادی براساس نظرات آنها اعتباریابی شد. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: الگوی طراحیشده دارای رویکرد تلفیقی به عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی بود. مهمترین و اولین سطح این الگو مبانی اسلامی بود و در سطح بالاتر، اصول منتجشده از این مبانی قرار داشت. مبانی و اصول اسلامی به اهداف این الگو جهت داد و به مانند صافی مانع ورود عناصر مغایر با ارزشهای اسلامی به برنامه درسی تربیت اخلاقی شد. نتیجه گیری: در پرتو مبانی و اصول برنامه درسی تربیت اخلاقی با رویکرد اسلامی و توجه به مولفههای برنامه درسی رسمی و برنامه درسی پنهان مطابق با اهداف این الگو میتوان به تربیت اخلاقی و یادگیری مهارتها و صلاحیتهای اخلاقی دست یافت.
Malaki H, alipour moghaddam K. dentifying and Validating the Principles and Objectives of the Moral Education Curriculum Model. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :280-289 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2428-fa.html
علی پور مقدم خدیجه، ملکی حسن. شناسایی و اعتباریابی مبانی و اهداف الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (3) :280-289