[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 103-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه الگوهای یادگیری سازگار در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی
کاظم برزگر بفرویی 1، عباسعلی دانافر
1- ، barzegar6003@yahoo.com
چکیده:   (15433 مشاهده)

  چکیده

  اهداف: ارزشیابی توصیفی، نظامی سنجشی است که در آن رقابت و حساسیت به نمره به همکاری و مشارکت مبدل می‌شود و همچنین، در آن از ابزارهای سنجشی استفاده می‌شود. انتظار می‌رود که این روش در مقایسه با ارزشیابی سنتی توانسته باشد الگوهای یادگیری سازگارتری در دانش‌آموزان ایجاد کند. این پژوهش به‌منظور تعیین تفاوت بین ارزشیابی توصیفی و سنتی از لحاظ الگوهای یادگیری سازگار دانش‌آموزان در پایه پنجم ابتدایی انجام شد.

  روش‌ها: این مطالعه کاربردی، غیرآزمایشی از نوع علّی- مقایسه­ای در سال 1389 روی 477 دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی مدارس استان یزد که تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی قرار داشتند، انجام شد. افراد مورد مطالعه به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و در دو گروه دانش‌آموزان طرح ارزشیابی توصیفی (251 نفر) و دانش‌آموزان نظام سنتی (226 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی­ها به پرسش­نامه الگوهای یادگیری سازگار میدگلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوسویه و چندمتغیره به کمک نرم­افزار SPSS 16 تحلیل شد.

  یافته‌ها: بین آزمودنی­های متعلق به طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی تنها در متغیرهای جهت­گیری هدف عملکردگریز و خودافشاسازی پیشرفت کم تفاوت معنی‌دار وجود داشت (02/0 =p ). دانش‌آموزان ارزشیابی سنتی در هیچ یک از موارد نسبت به دانش‌آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی برتری نداشتند.

نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان نظام ارزشیابی توصیفی در اکثر خرده‌مقیاس‌های الگوهای یادگیری سازگار نسبت به دانش‌آموزان مشمول طرح ارزشیابی سنتی برتری ندارند. این عدم برتری احتمالاً نشانگر آن است که اجرای طرح ارزشیابی توصیفی کاملاً موفق نبوده است.
واژه‌های کلیدی: نظام ارزشیابی سنتی، طرح ارزشیابی توصیفی، دانش‌آموزان ابتدایی، الگوهای یادگیری سازگار
متن کامل [PDF 296 kb]   (5336 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/10/20 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Bafrooee K., Danafar A. A.. Patterns of adaptive learning comparing in descriptive evaluation project and traditional system schools. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :95-103
URL: http://edcbmj.ir/article-1-245-fa.html

برزگر بفرویی کاظم، دانافر عباسعلی. مقایسه الگوهای یادگیری سازگار در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :95-103

URL: http://edcbmj.ir/article-1-245-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645