اهداف: ارزشیابی توصیفی، نظامی سنجشی است که در آن رقابت و حساسیت به نمره به همکاری و مشارکت مبدل میشود و همچنین، در آن از ابزارهای سنجشی استفاده میشود. انتظار میرود که این روش در مقایسه با ارزشیابی سنتی توانسته باشد الگوهای یادگیری سازگارتری در دانشآموزان ایجاد کند. این پژوهش بهمنظور تعیین تفاوت بین ارزشیابی توصیفی و سنتی از لحاظ الگوهای یادگیری سازگار دانشآموزان در پایه پنجم ابتدایی انجام شد.
روشها: این مطالعه کاربردی، غیرآزمایشی از نوع علّی- مقایسهای در سال 1389 روی 477 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی مدارس استان یزد که تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی قرار داشتند، انجام شد. افراد مورد مطالعه بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه دانشآموزان طرح ارزشیابی توصیفی (251 نفر) و دانشآموزان نظام سنتی (226 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیها به پرسشنامه الگوهای یادگیری سازگار میدگلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوسویه و چندمتغیره به کمک نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد.
یافتهها: بین آزمودنیهای متعلق به طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی تنها در متغیرهای جهتگیری هدف عملکردگریز و خودافشاسازی پیشرفت کم تفاوت معنیدار وجود داشت (02/0 =p ). دانشآموزان ارزشیابی سنتی در هیچ یک از موارد نسبت به دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی برتری نداشتند.
نتیجهگیری: دانشآموزان نظام ارزشیابی توصیفی در اکثر خردهمقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار نسبت به دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی سنتی برتری ندارند. این عدم برتری احتمالاً نشانگر آن است که اجرای طرح ارزشیابی توصیفی کاملاً موفق نبوده است.
Barzegar Bafrooee K., Danafar A. A.. Patterns of adaptive learning comparing in descriptive evaluation project and traditional system schools. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :95-103 URL: http://edcbmj.ir/article-1-245-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، دانافر عباسعلی. مقایسه الگوهای یادگیری سازگار در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :95-103