[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 111-105 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جهت‌گیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی
معصومه صمدی
، msamadi81@yahoo.com
چکیده:   (17506 مشاهده)

  چکیده

  اهداف: از آنجا ‌که موفقیت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهایی از جمله جهت‌گیری‌های انگیزشی و راهبردهای یادگیری است، مطالعه هریک از این متغیرها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهت‌گیری‌های انگیزشی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و تعیین سهم هریک از متغیرها در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی بود.

  روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در سال تحصیلی 90-1389 در شهر تهران انجام شد. 600 نفر از دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌های جهت‌گیری انگیزشی والرند و راهبردهای یادگیری واینستین و مایر بود. از معدل تحصیلی دانش‌آموزان به‌عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به‌کمک نرم‌افزار SPSS 13 تحلیل شد.

  یافته‌ها: براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری مرحله‌ای، جهت‌گیری انگیزشی از قدرت پیش‌بینی بیشتری برخوردار بود. از مولفه‌های پرسش‌نامه جهت‌گیری انگیزشی، مولفه "بی‌انگیزشی" بیشترین سهم را در پیش‌بینی عدم موفقیت تحصیلی داشت. راهبردهای یادگیری در مرحله بعد قرار داشتند که از میان آنها " راهبرد بسط"، بیشترین سهم را در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی داشت.

نتیجه‌گیری: بین موفقیت تحصیلی و راهبردهای یادگیری و همچنین جهت‌گیری‌های انگیزشی رابطه مثبت و بین بی‌انگیزگی و عدم موفقیت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. جهت‌گیری‌های انگیزشی، به‌ویژه انگیزش درونی باید در آموزش مورد توجه قرار گیر ن د و آموزش نیز باید با علایق یادگیرندگان و راهبردهای یادگیری همراه شود.
واژه‌های کلیدی: جهت‌گیری‌های انگیزشی، راهبردهای یادگیری، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 242 kb]   (7018 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/11/2 | انتشار: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi M.. Relationship between motivational orientation and learning strategies in predicting academic success. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :105-111
URL: http://edcbmj.ir/article-1-247-fa.html

صمدی معصومه. رابطه جهت‌گیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :105-111

URL: http://edcbmj.ir/article-1-247-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645