اهداف: از آنجا که موفقیت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهایی از جمله جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری است، مطالعه هریک از این متغیرها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهتگیریهای انگیزشی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان و تعیین سهم هریک از متغیرها در پیشبینی موفقیت تحصیلی بود.
روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در سال تحصیلی 90-1389 در شهر تهران انجام شد. 600 نفر از دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای جهتگیری انگیزشی والرند و راهبردهای یادگیری واینستین و مایر بود. از معدل تحصیلی دانشآموزان بهعنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری بهکمک نرمافزار SPSS 13 تحلیل شد.
یافتهها: براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری مرحلهای، جهتگیری انگیزشی از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار بود. از مولفههای پرسشنامه جهتگیری انگیزشی، مولفه "بیانگیزشی" بیشترین سهم را در پیشبینی عدم موفقیت تحصیلی داشت. راهبردهای یادگیری در مرحله بعد قرار داشتند که از میان آنها " راهبرد بسط"، بیشترین سهم را در پیشبینی موفقیت تحصیلی داشت.
نتیجهگیری: بین موفقیت تحصیلی و راهبردهای یادگیری و همچنین جهتگیریهای انگیزشی رابطه مثبت و بین بیانگیزگی و عدم موفقیت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. جهتگیریهای انگیزشی، بهویژه انگیزش درونی باید در آموزش مورد توجه قرار گیر ن د و آموزش نیز باید با علایق یادگیرندگان و راهبردهای یادگیری همراه شود.
Samadi M.. Relationship between motivational orientation and learning strategies in predicting academic success. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :105-111 URL: http://edcbmj.ir/article-1-247-fa.html
صمدی معصومه. رابطه جهتگیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :105-111