1- گروه پرستاری،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران،ایران 2- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy2020@gmail.com 3- گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده: (2520 مشاهده)
مقدمه: دانشگاههای فناور و نوآور نسل سوم دانشگاهها هستند و دغدغه اصلی آنها یاددادن، یادگرفتن و کارآفرینی است. با توجه به نقش دانشگاههای نسل سوم در تجاریسازی دانش و کارآفرینی، پژوهش حاضر با هدف تبیین چالشهای کاربردی کردن دانشگاه فناور و نوآور در نظام آموزش عالی کشور انجام شد. روش: روش این مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوی قراردادی بود. جامعه پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1397 بودند. تا اشباع داده ها تعداد 8 نفر از اعضای جامعه به روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش تحلیل محتوا گرانهایم تحلیل شدند. یافتهها: نتایج آنالیز داده ها شامل، استخراج سه طبقه اصلی و هشت زیر طبقه بوده است. طبقات اصلی و زیر طبقات استخراج شده شامل 1. فرهنگسازی(توسعه روحیه کارآفرینی در بین اساتید و دانشجویان، توجه به ارزشها و باورهای جامعه و اعتقاد مدیران به کارآفرینی)، 2. تحول در آموزش(آموزش مهارتهای شغلی، مدیریتی و آموزشی، تغییر سیاستگذاریها و تغییر سبکهای آموزشی) و 3. ارتباط مستقیم با صنعت (ارتباط دانشگاهها با بنگاههای اقتصادی و استفاده از ایدههای خلاق در صنعت) می باشد. نتیجهگیری: یافته ها نشان داد عوامل اصلی و موثر در ایجاد و توسعه دانشگاههای فناور و نوآور شامل فرهنگسازی، تحول در آموزش و ارتباط مستقیم با صنعت می باشند. بنابراین برنامهریزی جهت رفع مشکلات و بهبود وضع موجود مبتنی بر این طبقات برای بستر سازی دانشگاه فناور و نوآور توصیه می شود.
pourebrahimi M, Hosseini M, Ebrahimi barmi * B, eghbali M, bandari R. Explaining Challenges of Applying the Technology and Innovation University in Higher Education System. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :681-689 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2497-fa.html
پورابراهیمی محمد، حسینی محمد علی، ابراهیمی برمی بنفشه، اقبالی محمد، بندری راضیه. تبیین چالشهای کاربردی کردن دانشگاه فناور و نوآور در نظام آموزش عالی کشور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :681-689