1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال 2- دانشگاه شهید رجایی ، ahmadygholamali@gmail.com 3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (2281 مشاهده)
مقدمه: بلوغ مدیریت دانش، تعیین کننده ظرفیت و مراحل رشد و میزان آمادگی سازمان و شناسایی مؤلفههای ضروری برای پیادهسازی موفق راهبردها، اهداف وبرنامههای مدیریت دانش است. لذا پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای بهداشتی درمانی طراحیشده است. روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که باروش آمیخته کیفی،کمی انجام شده است. روش نمونهگ یری در مرحله کیفی،گلوله برفی و روش گردآوری دادهها، پرسشنامه ومصاحبه نیمه ساختاریافته با 12نفرازخبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی درشهر تهران بود. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبهها ازروش بازبینی متون، توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دوکدگذاراستفاده شد. بهمنظور تحلیل آماری، پرسشنامه بسته پاسخ تهیه وبا روش نمونهگیری هدفمند بین120 نفراز صاحبنظران سازمانهای موردمطالعه توزیع شد و از آنها خواسته شد تا گزینهها را، بر اساس طیف لیکرت ارزشگذاری نمایند. برای تحلیل یافتههای کمی پژوهش از تحلیل عاملیاکتشافی و ازنرمافزار SPSS 22 استفاده شد. نتایج: در الگوی حاصل، پنج لایه اصلی شامل: راهبرد، فرایندها، تسهیلکنندهها، نتایج و عوامل بیرونی شناسایی شدند و سطوح بلوغ مدیریت دانش شامل: ابتدائی، آگاهی، تعریفشده، مدیریتشده کمی، بهینه، کارآفرین و فناور بود. بالاترین میزان بار عاملی مربوط به سطح مدیریتشده بود (0.964). همچنین هر سطح با سطح بعدی خود دارای همبستگی معنیداری بود(0.05>P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در بلوغ مدیریت دانش بعد اجتماعی در سازمان بهداشتی درمانی، چون با سلامت جامعه و افراد سروکار دارند، نسبت به بعد فنی ازاهمیت بیشتری برخوردار و نقش رهبری و فرهنگ دانشی در بلوغ مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده پررنگتر از سایر عوامل بود.
momeni B, ahmadi G, pardakhtchi M H. Designing of Knowledge Management Maturity Model in Healthcare organizations. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :46-57 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2510-fa.html
مومنی بهزاد، احمدی غلامعلی، پرداختچی محمد حسن. طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش درسازمان های بهداشتیدرمانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :46-57