[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 57-46 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش درسازمان های بهداشتی‌درمانی
بهزاد مومنی1 ، غلامعلی احمدی 2، محمد حسن پرداختچی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2- دانشگاه شهید رجایی ، ahmadygholamali@gmail.com
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2281 مشاهده)
مقدمه: بلوغ مدیریت­ دانش، تعیین ­کننده ظرفیت و مراحل رشد و میزان آمادگی سازمان و شناسایی مؤلفه‌های ضروری برای پیاده‌سازی موفق راهبردها، اهداف وبرنامه‌های ­مدیریت دانش است. لذا پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌های بهداشتی ­درمانی طراحی‌شده است.
روش­ ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که باروش آمیخته­ کیفی،کمی انجام شده است. روش نمونه­گ یری در مرحله کیفی،گلوله­ برفی و روش گردآوری داده‌ها، پرسشنامه ومصاحبه نیمه ­ساختار­یافته با 12نفرازخبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی درشهر تهران بود. برای تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبه‌ها ازروش باز­­بینی متون، توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دوکدگذاراستفاده شد. به‌منظور تحلیل­ آماری، پرسشنامه بسته پاسخ تهیه وبا روش نمونه‌گیری هدفمند بین120 نفراز صاحب‌نظران سازمان‌های موردمطالعه توزیع شد و از آن‌ها خواسته شد تا گزینه‌ها را، بر اساس طیف لیکرت ارزش‌گذاری نمایند. برای تحلیل یافته‌های کمی پژوهش از تحلیل عاملی­اکتشافی و ازنرم‌افزار SPSS 22 استفاده شد.
نتایج: در الگوی حاصل، پنج لایه اصلی شامل: راهبرد، فرایندها، تسهیل‌کننده‌ها، نتایج و عوامل بیرونی شناسایی شدند و سطوح بلوغ مدیریت دانش شامل: ابتدائی، آگاهی، تعریف‌شده، مدیریت‌شده کمی، بهینه، کارآفرین و فناور بود. بالاترین میزان بار عاملی مربوط به سطح مدیریت‌شده بود (0.964). هم­چنین هر سطح با سطح بعدی خود دارای همبستگی معنی‌داری بود(0.05>P).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در بلوغ مدیریت دانش بعد اجتماعی در سازمان بهداشتی­ درمانی، چون با سلامت جامعه و افراد سروکار دارند، نسبت به بعد فنی ازاهمیت بیشتری برخوردار و نقش رهبری و  فرهنگ دانشی در بلوغ مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده پررنگ­تر از سایر عوامل بود.
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، بلوغ مدیریت، بلوغ مدیریت دانش، الگوی بلوغ، سازمان های بهداشتی، درمانی
متن کامل [PDF 732 kb]   (489 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1399/7/15 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

momeni B, ahmadi G, pardakhtchi M H. Designing of Knowledge Management Maturity Model in Healthcare organizations. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :46-57
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2510-fa.html

مومنی بهزاد، احمدی غلامعلی، پرداختچی محمد حسن. طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش درسازمان های بهداشتی‌درمانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :46-57

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2510-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660