اهداف: با توجه به اهمیت جهتگیری هدف و تاثیر آن در عملکرد افراد، بهویژه در موقعیتهای تحصیلی و همچنین نقش این جهتگیریها در فرآیند یادگیری- یاددهی، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه الگوی چهاروجهی اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی و تعیین نقش پیشبینیکنندگی آن در این زمینه انجام شد.
روشها: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 91-1390 روی 609 دانشآموز راهنمایی شهرستان دزفول که بهروش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور استفاده شد. میانگین درسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بود. دادهها به کمک شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS 18 تحل ی ل شد.
یافتهها: بین جهتگیری تسلط- گرایش، عملکرد- گرایش، عملکرد- اجتناب و پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود داشت (01/0>p ). همچنین ضرایب رگرسیون نشانداد که جهتگیری تسلط- گرایش و عملکرد- گرایش پیشبینهای مثبت و جهتگیری عملکرد- اجتناب پیشبین منفی متغیر پیشرفت تحصیلی هستند.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه بر اهمیت بررسی اهداف مختلف پیشرفت، و تأثیر آن بر متغیرهای تحصیلی تأکید دارد. همچنین کاربردهایی برای فعالیتهای آموزشی پیشنهاد شده است.