[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 169-163 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش برنامه‌های درسی علوم اجتماعی در پرورش مهارت‌های شهروندی
محسن طالب‌زاده نوبریان1 ، محمود ابوالقاسمی1 ، محمد جمالی تازه‌کند 2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، mhm.jamali@gmail.com
چکیده:   (21143 مشاهده)
اهداف: با توجه به تاثیر اساسی آموزش و پرورش در جامعه‌پذیر‌کردن دانش‌آموزان، آماده‌سازی نسل جدید برای ایفای نقش شهروندی در جامعه محلی، ملی و جهانی نیز امری است که از این نهاد آموزشی انتظار می‌رود. هدف این پژوهش، بررسی میزان تاثیرگذاری محتوای کتاب‌های درسی علوم اجتماعی در راستای اهداف تعیین‌شده و میزان ارایه مهارت‌های تربیت شهروندی در کتاب‌ها بود.
روش‌ها: این مطالعه تحلیل محتوی در کلیه کتاب‌های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. براساس عملیات برش، محتوای کتاب‌های علوم اجتماعی دوره متوسطه طبقه‌بندی و به 4 بخش متن، تصویر، پرسش و فعالیت تقسیم شدند. برای پردازش داده‌ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. پس از بهنجارسازی داده‌ها، بار اطلاعاتی هر مقوله محاسبه و در نهایت، با استفاده از بار اطلاعاتی مقوله‌ها، ضریب اهمیت هر یک از مقوله‌ها محاسبه شد.
یافته‌ها: از مجموع 3194 واحد محاسبه‌شده در محتوای کتاب‌های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه، تنها 99 واحد به مهارت ویژه شهروندی اختصاص داشت. بیشترین میزان توجه با 31 واحد متعلق به شاخص "خودآگاهی" بود. به شاخص "استفاده درست از امکانات شهری" هیچ اشاره‌ای نشده بود.
نتیجه‌گیری: با وجود آنکه برنامه‌های درسی رسمی و به‌ویژه علوم اجتماعی در تحقق تربیت شهروندی نقش اساسی ایفا می‌کنند، بیشتر شاخص‌های مربوط به مهارت شهروندی از توجه بسیار کمی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: علوم اجتماعی، مهارت‌های شهروندی، تحلیل محتوی، آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 246 kb]   (6520 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/11/16 | انتشار: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebzadeh Nobarian, Abolghasemi, Jamali Tazehkand. Role of social sciences’ curricula in developing citizenship skills. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :163-169
URL: http://edcbmj.ir/article-1-254-fa.html

طالب‌زاده نوبریان محسن، ابوالقاسمی محمود، جمالی تازه‌کند محمد. نقش برنامه‌های درسی علوم اجتماعی در پرورش مهارت‌های شهروندی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :163-169

URL: http://edcbmj.ir/article-1-254-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645