اهداف: بررسی آموزش بهداشت جنسی در محتوای کتب درسی آموزش عالی، میتواند زمینهساز گسترش بسترهای آن در دیگر حوزههای آموزش جنسی باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب درسی آموزش عالی از لحاظ میزان پرداختن به هر یک از ابعاد آموزش بهداشت جنسی بود.
روشها: کتابهای "دانش خانواده" و "آیین زندگی" در دوره کارشناسی با روش تحلیل محتوا بررسی شد. بررسی با استفاده از چکلیست تحلیل محتوا که دارای چهار مولفه اصلی زیستی- روانشناختی، دینی- اخلاقی، تربیتی- فرهنگی و اجتماعی- حقوقی و 39 مولفه فرعی انجام شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از نظرات صاحبنظران تایید شد. از آزمون مجذور کای بهمنظور بررسی تفاوت میان مقادیر مشاهدهشده و مورد انتظار استفاده شد.
یافتهها: در کتاب "دانش خانواده"، مولفههای آگاهی در مورد شیوهها و وسایل پیشگیری از بارداری، همسرگزینی، ازدواج و معیارهای آن، شیوه تثبیت و استحکام مودت در خانواده، کنترل جمعیت و نظام خانواده، همچنین در کتاب "آیین زندگی"، غریزه و میل جنسی، شیوههای تثبیت و استحکام مودت در خانواده، برقراری روابط سالم با دیگران دارای بیشترین فراوانی بودند. در هر دو کتاب محتوای تربیتی- فرهنگی کمتر از مقدار مورد انتظار و محتوای اجتماعی- حقوقی بیشتر از مقدار مورد انتظار بود.
نتیجهگیری: بیشترین تاکید کتاب "دانش خانواده" بر بُعد اجتماعی- حقوقی و در کتاب "آیین زندگی" بر بُعد دینی- اخلاقی آموزش بهداشت جنسی است. بهطور کلی، در این دو کتاب، بُعد تربیتی- فرهنگی کمتر از مقدار مورد انتظار و بُعد اجتماعی- حقوقی بیشتر از مقدار مورد انتظار است.
Farmahini Farahani M., Maleki M.. Content of higher education textbooks from the viewpoint of sexual health education. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (2) :77-82 URL: http://edcbmj.ir/article-1-256-fa.html
فرمهینی فراهانی محسن، ملکی مهدی. محتوای کتب درسی آموزش عالی از نظر میزان آموزش بهداشت جنسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (2) :77-82