[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 126-116 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری برتاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی‌‌کلان منطقه یک
محمدکاظم محمودی1 ، محمد صالحی2 ، مریم تقوایی یزدی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران ، Drsalehi@iausari.ac.ir
چکیده:   (869 مشاهده)
مقدمه: نظام سلامت از مشکلات و شکاف بزرگی در حوزه شایستگی‌های مدیریت و رهبری رنج می‌برد. شناسایی و توسعه مدیران بالقوه برای تربیت رهبران آینده می‌تواند این شکاف را از بین ببرد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی‌‌کلان منطقه یک بود.
روش ها: این پژوهش‌‌ از نظر هدف، کاربردی که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی در سال 1398-1399 انجام شد. در بخش کیفی از روش دلفی با جامعه آماری اساتید دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 20 نفر که از بین آنها تعداد 13نفر  با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی از روش توصیفی با جامعه آماری مدیران و معاونین واحدها، دانشکده‌‌ها، مدیران گروه‌‌ها و اساتید هیات علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر که  320 نفر با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی طبقه‌‌ای براساس واحد دانشگاهی و بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسش‌‌نامه محقق ساخته رهبری دانش محور با 91 سوال و پرسش‌‌نامه مرجعیت علمی  با 60 سوال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS20 و PLS3.2 استفاده شد.
یافته ها: پس از تلفیق شاخص‌‌ها، تعداد 118 شاخص در دو بعد مورد شناسایی و تأیید قرار گرفت در بعد فردی و سازمانی ، رفتارهای رهبران دانش محور و نقش ساختاری آنها به ترتیب در رتبه های نخست قرار دارند. یافته های تحقیق نشان داد رهبری دانش محور با ضریب استاندارد0/845  و آماره تی 24/492  با مرجعیت علمی ارتباط دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، تاثیر رهبری دانش محور با دو بعد فردی و سازمانی بر مرجعیت علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی قابل ملاحظه، مثبت و معنادار می‌‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: رهبری دانش محور، مرجعیت علمی، دانشگاه علوم پزشکی، منطقه یک
متن کامل [PDF 1003 kb]   (252 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1399/2/22 | پذیرش: 1399/12/8 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi M, Salehi M, Taghvaie yazdi M. on the Impact of Knowledge-Based Leadership on Scientific Authority in Macro Medical Universities of region 1. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :116-126
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2593-fa.html

محمودی محمدکاظم، صالحی محمد، تقوایی یزدی مریم. مروری برتاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی‌‌کلان منطقه یک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :116-126

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2593-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710