1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران ، Drsalehi@iausari.ac.ir
چکیده: (869 مشاهده)
مقدمه: نظام سلامت از مشکلات و شکاف بزرگی در حوزه شایستگیهای مدیریت و رهبری رنج میبرد. شناسایی و توسعه مدیران بالقوه برای تربیت رهبران آینده میتواند این شکاف را از بین ببرد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی در دانشگاههای علوم پزشکیکلان منطقه یک بود. روش ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی در سال 1398-1399 انجام شد. در بخش کیفی از روش دلفی با جامعه آماری اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 20 نفر که از بین آنها تعداد 13نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی از روش توصیفی با جامعه آماری مدیران و معاونین واحدها، دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر که 320 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای براساس واحد دانشگاهی و بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته رهبری دانش محور با 91 سوال و پرسشنامه مرجعیت علمی با 60 سوال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS20 و PLS3.2 استفاده شد. یافته ها: پس از تلفیق شاخصها، تعداد 118 شاخص در دو بعد مورد شناسایی و تأیید قرار گرفت در بعد فردی و سازمانی ، رفتارهای رهبران دانش محور و نقش ساختاری آنها به ترتیب در رتبه های نخست قرار دارند. یافته های تحقیق نشان داد رهبری دانش محور با ضریب استاندارد0/845 و آماره تی 24/492 با مرجعیت علمی ارتباط دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، تاثیر رهبری دانش محور با دو بعد فردی و سازمانی بر مرجعیت علمی دانشگاههای علوم پزشکی قابل ملاحظه، مثبت و معنادار میباشد.
Mahmoudi M, Salehi M, Taghvaie yazdi M. on the Impact of Knowledge-Based Leadership on Scientific Authority in Macro Medical Universities of region 1. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :116-126 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2593-fa.html
محمودی محمدکاظم، صالحی محمد، تقوایی یزدی مریم. مروری برتاثیر رهبری دانش محور بر مرجعیت علمی در دانشگاههای علوم پزشکیکلان منطقه یک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :116-126