[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 173-163 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی
مهدی گودرزی 1، آمنه معاضدیان2 ، حسن اسدزاده2 ، مستوره صداقت2
1- دانشگاه ، mahdigoodarzi6113@gmail.com
2- دانشگاه
چکیده:   (1105 مشاهده)

مقدمه: الگوهای تدریس، چهارچوب­ های مفهومی هستند که در مبانی فلسفی و روان­شناختی ریشه دارند و در جهت تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری طراحی می­ شوند. آن­ها راهبردهای تجربی هستند که به معلمان کمک می­ کنند تا در مراحل برنامه ­ریزی، اجرای و ارزیابی تدریس وظایف خود را بدانند، بر این اساس مهمترین ابزار برای پیش­برد اهداف تربیتی نظام­ های تربیتی محسوب  می­ شوند. هدف این پژوهش طراحی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی است.

روش ­ها: پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با استفاده از راهبرد نظریه­ ی زمینه­ ای است. در مرحله­ ی اول جهت گردآوری و استخراج مفاهیم و مولفه­ های مربوط به معنای زندگی، از روش تحلیل متنی استفاده شد. بر این اساس کلیه­ ی منابع مکتوب شامل کتاب­ ها،  پایان­ نامه­ ها و مقاله­ های معتبر علمی، که به صورت چاپی و الکترونیکی تا سال 1398 در خصوص مفاهیم معنای زندگی در رویکرد معنادرمانی، انتشار یافته بود، به عنوان حوزه­ ی پژوهش تعیین گردید. برای نمونه­ گیری از روش نمونه­ گیری نظری استفاده شد. در مرحله­ ی دوم، بر اساس مولفه­ هایی که از طریق کدگذاری­ های باز، محوری و گزینشی به دست آمده بود، الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی طراحی شد و روایی آن توسط 30 نفر از متخصصان حوزه علوم تربیتی و روان­شناسی از طریق مصاحبه الکترونیکی و با استفاده از پرسشنامه ساختار یافته، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته­ های نشان داد که می­ توان از مفاهیم معنای زندگی برای طراحی الگوی تدریس استفاده کرد. همچنین الگوی تدریس طراحی شده مبتنی بر معنای زندگی، مورد تائید متخصصان قرار گرفت.
نتیجه­ گیری: الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی در زمینه­ های بیان مفاهیم، تکنیک ­ها، راهبردها و روش تدریس، طراحی شد.
واژه‌های کلیدی: الگوی تدریس، معنای زندگی، معناجویی، ازخودفراروندگی، معنادرمانی
متن کامل [PDF 454 kb]   (727 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/2/31 | پذیرش: 1399/5/22 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goodarzi M, Moazedian A, Asadzadeh H, Sedaghat M. Title: Designing a teaching model based on the meaning of life. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :163-173
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2603-fa.html

گودرزی مهدی، معاضدیان آمنه، اسدزاده حسن، صداقت مستوره. طراحی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :163-173

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2603-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645