[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) ::
جلد 16 شماره 6 صفحات 601-588 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی آمیخته در ساخت مقیاس سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان
آزاده فدوی رودسری1 ، کیوان صالحی 2، ابراهیم خدایی1 ، علی مقدم زاده1 ، محمّد جوادیپور1
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده:   (489 مشاهده)
 مقدمه: افت‌تحصیلی، از مهم‌ترین مسائل نظام‌های آموزشی است که بخش عمده‌ای از دغدغه‌های والدین، مربیان، متربیان و متولیان نهادهای تربیتی جامعه را به‌خود اختصاص داده‌‌است و بروز و تشدید آن، تبعات متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی را به‌همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف ساخت ابزاری برای سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان انجام شده‌است.
روش‌کار: بدین‌‌منظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه متوالی به ‌انجام ‌رسید. در مطالعه اول و بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی، شرکت‌کنندگان مبتنی بر نمونه گیری ملاکی و سهمیه‌ای، انتخاب شده، ضمن تحلیل ادراک و تجربه‌زیسته دانشجویانی که با افت‌تحصیلی مواجه‌شده‌بودند، 133 نشانگر و 16 ملاک مرتبط با افت‌تحصیلی دانشجویان شناسایی‌شد. در مطالعه دوم و بخش کمّی و با استفاده از روش همبستگی، از میان تمامی ‌دانشجویان دوره کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران، 800 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ایی انتخاب شد که بعد از اجرا و کنار گذاشتن پرسش‌نامه‌های مخدوش، 746 پرسش‌نامه با رویکرد آزمون‌سازی کلاسیک مورد تحلیل قرار گرفت. پس از تدوین اولیه، برای تعیین روایی محتوایی کمّی، از روش نسبت روایی محتوای لاوشه استفاده شد سوال‌ها در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت و پس از اعمال نظرات و تائید نهایی آن‌ها، روایی آن تعیین شد. برای بررسی روایی سازه، تحلیل عامل اکتشافی با نرم‌افزار اس.پی.اس.اس و تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار اسمارت پی.ال.اس انجام گرفت.
نتایج: تحلیل داده‌ها به شناسایی16 عامل منجر گردید. اعتبار مقیاس نیز با استفاده از آلفای‌کرونباخ برای برآورد ضریب‌همسانی درونی هر یک از عوامل از مقدار قابل قبولی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت. نمرات هنجار مقیاس براساس نمرات z تهیه شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌داد که با توجه به عوامل متعدد و متنوع اثرگذار در شکل‌‌گیری و تشدید افت‌تحصیلی دانشجویان، مقیاستدوینشده، ویژگی‌های فنی مناسبی داشته و می‌تواند به‌عنوان ابزاری میزان‌شده برای سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: افت‌تحصیلی، افت عملکرد تحصیلی، ساخت ابزار، سنجش ویژگی‌های روان‌سنجی، ابزار میزان‌شده.
متن کامل [PDF 1031 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1399/3/19 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fadavi A, Salehi K, khodaie E, Moghadamzadeh A, javadipour M. A Mixed Approach in Constructing a Scale for Measuring Students' Academic Failure. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (6) :588-601
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2619-fa.html

فدوی رودسری آزاده، صالحی کیوان، خدایی ابراهیم، مقدم زاده علی، جوادیپور محمّد. رویکردی آمیخته در ساخت مقیاس سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (6) :588-601

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2619-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652