1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه تهران ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده: (1232 مشاهده)
مقدمه:افتتحصیلی، از مهمترین مسائل نظامهای آموزشی است که بخش عمدهای از دغدغههای والدین، مربیان، متربیان و متولیان نهادهای تربیتی جامعه را بهخود اختصاص دادهاست و بروز و تشدید آن، تبعات متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی را بههمراه دارد. پژوهش حاضر با هدف ساخت ابزاری برای سنجش افتتحصیلی دانشجویان انجام شدهاست. روشکار: بدینمنظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار، دو مطالعه متوالی به انجام رسید. در مطالعه اول و بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی، شرکتکنندگان مبتنی بر نمونه گیری ملاکیو سهمیهای، انتخاب شده،ضمن تحلیل ادراک و تجربهزیسته دانشجویانی که با افتتحصیلی مواجهشدهبودند، 133 نشانگر و 16 ملاک مرتبط با افتتحصیلی دانشجویان شناساییشد. در مطالعه دوم و بخش کمّی و با استفاده از روش همبستگی، از میان تمامی دانشجویان دوره کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران، 800 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهایی انتخاب شد که بعد از اجرا و کنار گذاشتن پرسشنامههای مخدوش، 746 پرسشنامه با رویکرد آزمونسازی کلاسیک مورد تحلیل قرار گرفت. پس از تدوین اولیه، برای تعیین روایی محتوایی کمّی، از روش نسبت روایی محتوای لاوشه استفاده شد سوالها در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت و پس از اعمال نظرات و تائید نهایی آنها، روایی آن تعیین شد. برای بررسی روایی سازه، تحلیل عامل اکتشافی با نرمافزار اس.پی.اس.اس و تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس انجام گرفت. نتایج: تحلیل دادهها به شناسایی16 عامل منجر گردید. اعتبار مقیاس نیز با استفاده از آلفایکرونباخ برای برآورد ضریبهمسانی درونی هر یک از عوامل از مقدار قابل قبولی برخوردار بوده و مورد تایید قرار گرفت. نمرات هنجار مقیاس براساس نمرات z تهیه شد. نتیجهگیری:نتایج نشانداد که با توجه به عوامل متعدد و متنوع اثرگذار در شکلگیری و تشدید افتتحصیلی دانشجویان، مقیاستدوینشده، ویژگیهای فنی مناسبی داشته و میتواند بهعنوان ابزاری میزانشده برای سنجش افتتحصیلی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
Fadavi A, Salehi K, khodaie E, Moghadamzadeh A, javadipour M. A Mixed Approach in Constructing a Scale for Measuring Students' Academic Failure. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (6) :588-601 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2619-fa.html
فدوی رودسری آزاده، صالحی کیوان، خدایی ابراهیم، مقدم زاده علی، جوادیپور محمّد. رویکردی آمیخته در ساخت مقیاس سنجش افتتحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (6) :588-601