[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 161-157 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت تدریس اعضای هیات علمی بر اساس مقیاس مای‌کورس از دیدگاه دانشجویان
محسن فرمهینی فراهانی 1، فاطمه ضیائیان علیپور2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، farmahinifa@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (18180 مشاهده)
اهداف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی کیفیت تدریس اعضای هیات علمی براساس مولفه‌های مقیاس مای‌کورس (مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آماده‌کردن مرور و تمرین، مهارت‌های پرسشگری، استفاده از روش‌های مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان راه‌بردهای حل مساله در کلاس) از دیدگاه دانشجویان بود.
روش‌ها: این پژوهش، مطالعه‌ای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر ترم هفتم و هشتم کارشناسی پیوسته دانشگاه شاهد در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 90-1389 بود. 90 نفر از این دانشجویان به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه مقیاس مای‌کورس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی توسط نرم‌افزار آماری SPSS 20 انجام شد. با توجه به دامنه نمره‌گذاری گویه‌ها (صفر تا 5) و محاسبه نمره کلی مولفه‌ها برحسب این دامنه‌ها، میانگین فرضی جامعه 5/2 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: از دیدگاه دانشجویان، مولفه‌های میزان تحقق تکنیک‌های مدیریت کلاس، میزان حفظ رفتار مناسب، میزان آماده‌کردن مرور و تمرین، میزان نمایش مهارت‌های پرسشگری و مولفه میزان برقراری جو مثبت در کلاس از سوی اعضای هیات علمی در حد متوسط، مولفه‌های میزان تمرکز و حفظ توجه و میزان بیان راهبردهای حل مساله در حد بالا و مولفه میزان استفاده از روش‌های مختلف آموزش در حد پایین بود.
نتیجه‌گیری: کیفیت تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد در بیشتر مولفه‌های مقیاس مای‌کورس (5 مولفه) از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط ارزیابی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: کیفیت تدریس، اعضای هیات علمی، مقیاس مای‌کورس، دیدگاه دانشجویان، مولفه‌های تاثیرگذار
متن کامل [PDF 268 kb]   (4288 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/12/23 | پذیرش: 1391/4/31 | انتشار: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farmahini Farahani M, Ziaeiyan Alipour F. Faculty members’ teaching quality based on the Mycourse scale from the student’s viewpoint. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :157-161
URL: http://edcbmj.ir/article-1-263-fa.html

فرمهینی فراهانی محسن، ضیائیان علیپور فاطمه. کیفیت تدریس اعضای هیات علمی بر اساس مقیاس مای‌کورس از دیدگاه دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :157-161

URL: http://edcbmj.ir/article-1-263-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657