[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 408-401 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ایران
رویا قوانلو1 ، علی اصغر بیانی 2، حمزه اکبری1 ، حسن صائمی1
1- دانشگاه آزاد آزادشهر
2- دانشگاه آزاد آزادشهر ، aabayani@yahoo.com
چکیده:   (2376 مشاهده)
چکیده
مقدمه: سلامتی افراد محور توسعه جامعه است و دانشجویان  بخش اعظمی از جامعه جوان ما را تشکیل میدهند. آنان به لحاظ مشکلات و استرس های متنوعی که در این دورَان متحمل میشوند، در معرض ابتلا به بسیاری از مشکلات روانی _ اجتماعی قرار دارند  برای جلوگیری از این آسیب ها باید مهارت های زندگی در قالب برنامه درسی در آموزش عالی گنجانده شود. هدف از این مطالعه طراحیاهداف برنامه درسی مهارت های زندگی را برای دانشجویان دوره کارشناسی  مراکز آموزش عالی ایران بود.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکت کنندگان را 15 نفر صاحب نظر در زمینه مهارت های زندگی و  15 سند مکتوب شامل می شد.  برای انتخاب افراد ازروش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار تا مرحله اشباع گردآوری و با نرم افزار MAXQDA  طی سه مرحله کد گذاری باز ،محوری وگزینشی ،تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافته های حاصل از این پژوهش شامل شامل 157کد اولیه بوده که در نهایت با ادغام کدهای اولیه57 کد مفهومی، 8 کد محوری و در 5کد گزینشی ارائه گردید؛ کد های گزینشی  « توسعه اجتماعی،توسعه اقتصادی،تقویت مهارت های مربوط به زندگی پیشرفته،بهزیستی روانی،خودشکوفایی» برای عتصر هدف استخراج شد.
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی  باید زمینه های اجتماعی ،اقتصادی وروانی  را در بر گیرد.


 
واژه‌های کلیدی: اهداف، برنامه درسی، مهارت های زندگی، آموزش عالی
متن کامل [PDF 384 kb]   (1082 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1399/4/13 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghavanlou R, bayani A, akbari H, saemi H. To design the curriculum scopes of life skills for Iranian Higher Education Students’. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :401-408
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2643-fa.html

قوانلو رویا، بیانی علی اصغر، اکبری حمزه، صائمی حسن. طراحی اهداف برنامه درسی مهارت های زندگی برای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :401-408

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2643-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660