[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 596-588 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی در نظام آموزشی: کاربرد رویکرد کیفی
مریم ارمندیی ، رمضان جهانیان1 ، مهتاب سلیمی
1- ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (2682 مشاهده)
چکیده
مقدمه: نقش ارزش‌های سازمانی به‌عنوان عنصری استراتژیک در بررسی عملکرد سازمان‌های موفق، دیرزمانی است که مورد توجه جدی پژوهشگران قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی در نظام آموزشی به کمک رویکردهای کیفی انجام شد.
روش‌ها: در پژوهش حاضر مدیریت ارزش‌های سازمانی از دیدگاه چندبعدی و کل‌نگر مورد توجه قرارگرفته و از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیران ستادی آموزش ‌و پرورش استان البرز، به شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی پرداخته‌شد. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه 12 نفر از مدیران ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بودند که حداقل دارای 5 سال تجربه مدیریتی بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، از روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی استفاده شد و فرایند مصاحبه با خبرگان تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون و نرم‌افزار Maxqda استفاده شد و ضریب توافق مصاحبه‌ها 88/. گزارش شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش بیانگر این بود که شش بعد اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، دینی، زیباشناسی و سیاسی ابعاد محوری مدیریت ارزش‌های سازمانی محسوب می‌شوند که هر یک از این ابعاد دربردارنده مؤلفه‌ها و نشانگرهایی است که در پژوهش به‌تفصیل به آن‌ها پرداخته‌شده است.
نتیجه‌گیری: اعتقاد و باور به اهمیت ارزش‌ها و نقش آن‌ها در موفقیت سازمانی یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های جاری‌سازی ارزش‌هاست. لذا؛ می‌بایست ضرورت و اهمیت ارزش‌ها و نقش آن در موفقیت فردی و سازمانی باید به‌گونه‌ای بیان شود که تبدیل به یک باور در ذهن کارکنان گردد.


 
واژه‌های کلیدی: مدیریت، ارزش‌های سازمانی، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 415 kb]   (1371 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1399/4/31 | پذیرش: 1399/8/5 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

armandei M, jahanian R, salimi M. Identifying the components of organizational value management in the educational system: application of a qualitative approach. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :588-596
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2660-fa.html

ارمندیی مریم، جهانیان رمضان، سلیمی مهتاب. شناسایی مؤلفه‌های مدیریت ارزش‌های سازمانی در نظام آموزشی: کاربرد رویکرد کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :588-596

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2660-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710