[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 16-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر خودگویی بر میزان اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری
نیره سلمانی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، mahadit@yahoo.com
چکیده:   (14016 مشاهده)

اهداف: تمرکز بر موفقیت در امتحانات پایان‌دوره بسیار مهم تلقی می‌شود و افزایش فشار روحی و روانی برای کسب موفقیت منجر به بروز اضطراب در زمان حضور در امتحان می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر خودگویی مثبت بر میزان اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری به انجام رسید.

روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در جامعه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 30 نفر از دانشجویان ورودی 1387 که بین هر دو امتحان خود 3 روز فرجه داشتند به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای هدفمند برای مطالعه انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه اضطراب امتحان TAI بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 18 و آزمون‌های من- ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در گروه آزمون 3/1±4/43 و در گروه شاهد 6/1±2/44 بود (05/0p). اختلاف میانگین نمره اضطراب در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله معنی‌دار بود (001/0>p) ولی در گروه شاهد معنی‌دار نبود (05/0

 نتیجه‌گیری: به‌کارگیری روش خودگویی مثبت می‌تواند باعث کاهش اضطراب امتحان در دانشجویان شود.

واژه‌های کلیدی: خود، گویش، اضطراب
متن کامل [PDF 515 kb]   (4426 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/1/22 | پذیرش: 1392/7/7 | انتشار: 1392/7/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmani N.. Self talk effect on exam anxiety of nursing students. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :13-16
URL: http://edcbmj.ir/article-1-268-fa.html

سلمانی نیره. تاثیر خودگویی بر میزان اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :13-16

URL: http://edcbmj.ir/article-1-268-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679