دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، mahadit@yahoo.com
چکیده: (14016 مشاهده)
اهداف: تمرکز بر موفقیت در امتحانات پایاندوره بسیار مهم تلقی میشود و افزایش فشار روحی و روانی برای کسب موفقیت منجر به بروز اضطراب در زمان حضور در امتحان میشود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر خودگویی مثبت بر میزان اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری به انجام رسید.
روشها: این مطالعه نیمهتجربی در جامعه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 30 نفر از دانشجویان ورودی 1387 که بین هر دو امتحان خود 3 روز فرجه داشتند به روش نمونهگیری خوشهای هدفمند برای مطالعه انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه اضطراب امتحان TAI بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 18 و آزمونهای من- ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در گروه آزمون 3/1±4/43 و در گروه شاهد 6/1±2/44 بود (05/0
p). اختلاف میانگین نمره اضطراب در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله معنیدار بود (001/0>p) ولی در گروه شاهد معنیدار نبود (05/0
نتیجهگیری: بهکارگیری روش خودگویی مثبت میتواند باعث کاهش اضطراب امتحان در دانشجویان شود.