[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 263-257 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در مراکز آموزش عالی با استفاده از نگاشت‌های ادراکی فازی
مسلم آرمان‌مهر1 ، حسن جهانشاهی1 ، ضیاءالدین قاضی‌زاده فرد1 ، امیر تربتی2 ، محمد رحیمی‌پور1
1- گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
2- گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، amir.torbati.86@gmail.com
چکیده:   (17871 مشاهده)

  اهداف : در محیط پویای کنونی، سازمان‌های آموزشی باید با رفتاری فعال و پویا محیط خود را با نگاهی جامع رصد کنند و عوامل دستیابی به اهداف خود را در این محیط شناسایی نمایند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی، بررسی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزش دانشکده‌های فنی و مهندسی به روش FCM بود.

  روش‌ها : پس از بررسی ادبیات پژوهش و شناسایی عوامل موثر در موفقیت حوزه آموزش دانشکده‌های فنی و مهندسی، نمونه­ای 36 نفری که به روش نمونه­گیری قضاوتی هدفمند از میان اساتید و مدیران انتخاب شده بودند، به شناسایی عوامل نهایی پرداختند. روایی محتوایی پرسش‌نامه به روش لاشه و همچنین پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (81/0) تایید شد. پس از طبقه‌بندی عوامل نهایی در 7 بخش، روابط علی بین عوامل و میزان تاثیر آنها بر یکدیگر با کمک 12 نفر از خبرگان تعیین شد. از نرم­افزارهای FCMapper 1 و Pajek 64 برای رسم FCM استفاده شد.

  یافته‌ها : از نظر شاخص مرکزیت (مجموع تاثیرپذیری و تاثیرگذاری)، مفاهیم "توانمندسازی دانشجو"، "اعتبار و وجهه دانشگاه"، "بودجه دریافتی دانشکده"، "هماهنگی آموزش با نیاز جامعه"، "جذب و حفظ استاد برتر"، "توانایی علمی و به‌روزبودن استادان"، "آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مناسب و دردسترس"، "تعداد رشته‌های تحصیلی برگزارشده" و "هدف 10ساله"، مرکزی‌ترین مفاهیم بودند .

  نتیجه‌گیری: FCM ابزاری کارآمد و مفید برای تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر مفاهیم و اهداف است و می‌تواند متغیرهای زبانی فازی را به وزن‌هایی تبدیل نماید و از آنها در مدل‌سازی استفاده کند.

واژه‌های کلیدی: عوامل حیاتی موفقیت، نگاشت ادراکی فازی، اهداف بلندمدت، آموزش، دانشکده فنی و مهندسی
متن کامل [PDF 572 kb]   (5013 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/1/29 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Armanmehr M, Jahanshahi H, Gazizade Fard Z, Torbati A, Rahimipour M. Identification and analysis of critical success factors in higher education using fuzzy cognitive maps. Educ Strategy Med Sci 2013; 5 (4) :257-263
URL: http://edcbmj.ir/article-1-269-fa.html

آرمان‌مهر مسلم، جهانشاهی حسن، قاضی‌زاده فرد ضیاءالدین، تربتی امیر، رحیمی‌پور محمد. شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در مراکز آموزش عالی با استفاده از نگاشت‌های ادراکی فازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (4) :257-263

URL: http://edcbmj.ir/article-1-269-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710