1- گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران 2- گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران ، amir.torbati.86@gmail.com
چکیده: (17871 مشاهده)
اهداف : در محیط پویای کنونی، سازمانهای آموزشی باید با رفتاری فعال و پویا محیط خود را با نگاهی جامع رصد کنند و عوامل دستیابی به اهداف خود را در این محیط شناسایی نمایند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی، بررسی و رتبهبندی عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزش دانشکدههای فنی و مهندسی به روش FCM بود.
روشها : پس از بررسی ادبیات پژوهش و شناسایی عوامل موثر در موفقیت حوزه آموزش دانشکدههای فنی و مهندسی، نمونهای 36 نفری که به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند از میان اساتید و مدیران انتخاب شده بودند، به شناسایی عوامل نهایی پرداختند. روایی محتوایی پرسشنامه به روش لاشه و همچنین پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (81/0) تایید شد. پس از طبقهبندی عوامل نهایی در 7 بخش، روابط علی بین عوامل و میزان تاثیر آنها بر یکدیگر با کمک 12 نفر از خبرگان تعیین شد. از نرمافزارهای FCMapper 1 و Pajek 64 برای رسم FCM استفاده شد.
یافتهها : از نظر شاخص مرکزیت (مجموع تاثیرپذیری و تاثیرگذاری)، مفاهیم "توانمندسازی دانشجو"، "اعتبار و وجهه دانشگاه"، "بودجه دریافتی دانشکده"، "هماهنگی آموزش با نیاز جامعه"، "جذب و حفظ استاد برتر"، "توانایی علمی و بهروزبودن استادان"، "آزمایشگاهها و کارگاههای مناسب و دردسترس"، "تعداد رشتههای تحصیلی برگزارشده" و "هدف 10ساله"، مرکزیترین مفاهیم بودند .
نتیجهگیری: FCM ابزاری کارآمد و مفید برای تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر مفاهیم و اهداف است و میتواند متغیرهای زبانی فازی را به وزنهایی تبدیل نماید و از آنها در مدلسازی استفاده کند.
Armanmehr M, Jahanshahi H, Gazizade Fard Z, Torbati A, Rahimipour M. Identification and analysis of critical success factors in higher education using fuzzy cognitive maps. Educ Strategy Med Sci 2013; 5 (4) :257-263 URL: http://edcbmj.ir/article-1-269-fa.html
آرمانمهر مسلم، جهانشاهی حسن، قاضیزاده فرد ضیاءالدین، تربتی امیر، رحیمیپور محمد. شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در مراکز آموزش عالی با استفاده از نگاشتهای ادراکی فازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (4) :257-263