عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ، shahramm27@gmail.com
چکیده: (140 مشاهده)
چکیده مقدمه: امروزه توسعه فعالیتهای علمی بینالمللی به یکی از دغدغههای اصلی دانشگاههای برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشرانکلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی کشور از دیدگاه مدیران بخش بینالملل و صاحبنظران این حوزه انجام شد است. روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بینالملل دانشگاههای دولتی کشور و صاحب نظران این حوزه بود. مشارکتکنندگان در پژوهش 14 نفر از مدیران بخش بینالملل دانشگاههای دولتی و 4 نفر از صاحب نظران این حوزه بود که با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته دادههای پژوهش از آنها جمعآوری گردید و جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج: پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبهها 149 کد بود که در 12 مفهوم مشابه طبقهبندی و در نهایت عوامل پیشران کلیدی تاثیر گذار بر گسترش همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی در 5 تم اصلی شامل عوامل: اقتصادی، سیای، فرهنگی و ارزشی، فناوری و محیطی دستهبندی شدند. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقا و تقویت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاهها آگاهی از بافتارهای اجتماعی جامعهای که دانشگاه در آن قرار گرفته ضروری است. زیرا که ارتباط میان دانشگاه و جامعهای که در آن قرار گرفته، ارتباطی متقابل و مشارکتی است و پیشرانهای کلیدی نقش تاثیرگذاری در ارتقای همکاریهای علمی بینالمللی در آموزش عالی دارند. واژه های کلیدی: آموزش عالی، همکاریهای علمی بینالمللی، پیشرانها.
mehravar giglou S. Identifying the key driving factors affecting international scientific cooperation in higher education: Qualitative studies. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :48-57 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2692-fa.html
مهرآور گیگلو شهرام. شناسایی عوامل پیشران کلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه ای کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :48-57