[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 57-48 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل پیشران کلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه ای کیفی
شهرام مهرآور گیگلو
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ، shahramm27@gmail.com
چکیده:   (140 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه توسعه فعالیت­های علمی بین­المللی به یکی از دغدغه­های اصلی دانشگاه­های برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل پیشران­کلیدی تأثیرگذار بر همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی کشور از دیدگاه مدیران بخش بین­الملل و صاحب­نظران این حوزه انجام شد است.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بین­الملل دانشگاه­های دولتی کشور و صاحب نظران این حوزه بود. مشارکت­کنندگان در پژوهش 14 نفر از مدیران بخش بین­الملل دانشگاه­های دولتی و 4 نفر از صاحب نظران این حوزه بود که با استفاده از مصاحبه نیمه­ساختار یافته داده­های پژوهش از آنها جمع­آوری گردید و جهت تحلیل داده­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
نتایج:  پس از تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ها 149 کد بود که در 12 مفهوم مشابه طبقه­بندی و در نهایت عوامل پیشران کلیدی تاثیر گذار بر گسترش همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی در 5 تم اصلی شامل عوامل: اقتصادی، سیای، فرهنگی و ارزشی، فناوری و محیطی دسته­بندی شدند.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که برای ارتقا و تقویت همکاری­های علمی بین­المللی دانشگاه­ها آگاهی از بافتارهای اجتماعی جامعه­ای که دانشگاه در آن قرار گرفته ضروری است. زیرا که ارتباط میان دانشگاه و جامعه­ای که در آن قرار گرفته، ارتباطی متقابل و مشارکتی است و پیشران­های کلیدی نقش تاثیرگذاری در ارتقای همکاری­های علمی بین­المللی در آموزش عالی دارند.
واژه­ های کلیدی: آموزش عالی، همکاری­های علمی بین­المللی، پیشران­ها.
 
واژه‌های کلیدی: واژه­ های کلیدی: آموزش عالی، همکاری­ های علمی بین­ المللی، پیشران­ ها.
متن کامل [PDF 468 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/10/2 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehravar giglou S. Identifying the key driving factors affecting international scientific cooperation in higher education: Qualitative studies. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :48-57
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2692-fa.html

مهرآور گیگلو شهرام. شناسایی عوامل پیشران کلیدی تأثیرگذار بر همکاریهای علمی بین المللی در آموزش عالی: مطالعه ای کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :48-57

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2692-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679