ا هداف. سیستم ارزشیابی جامع، معتبر و مداوم برای ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت آموزشی اعضای هیأت علمی همواره مورد نیاز است. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسیارشد و دکترای پرستاری در مورد ارزشیابی اساتید انجام شد.
روشها. این پژوهش مطالعهای توصیفی- تحلیلی است که بهصورت مقطعی روی 30 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسیارشد و دکترای پرستاری یکی از دانشکدههای پرستاری شهر تهران که بهصورت سرشماری انتخاب شده بودند در سال 1387 صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزشیابی استاد مشتمل بر 16 سئوال بسته براساس معیار 5رتبهای لیکرت بود که در سه حیطه اخلاق، فن تدریس و صلاحیت علمی تنظیم شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه مربوطه تایید شده و همهساله برای ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار گرفته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS 13 با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها. دانشجویان عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده را مطلوب ارزیابی نمودند. از نظر 7/76% دانشجویان، اساتید دارای اخلاق خوب بودند. 3/43% دانشجویان اعتقاد داشتند که اساتید دارای فن تدریس خوب هستند و 3/33% دانشجویان اعتقاد داشتند که اساتید از نظر علمی وضعیت خوبی دارند.
نتیجهگیری. از نظر دانشجویان، اساتید در وضعیت مطلوبی قرار دارند. از نکات مثبت ایشان داشتن حُسن خلق، برنامهریزی موثر و تسلط علمی به موضوع درسی است.