[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 147-143 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان
برزو امیرپور
گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کنگاور، دانشگاه پیام نور، کنگاور، ایران ، borzooamirpour@yahoo.gmail.com
چکیده:   (26302 مشاهده)
اهداف: امروزه، هدف آموزش علم تربیت افرادی است که بتوانند خود را با شرایط مختلف سازگار نمایند، به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر به تفکر بپردازند، دارای تفکر خلاق باشند، به‌صورت چندبُعدی مساله‌گشایی کنند، از مهارت‌های فرآیند دانش در حل مساله استفاده نمایند، به جهان از زاویه دید یک دانشمند بنگرند و دیگران را محترمانه بپذیرند و عقاید متفاوت با خود را تحمل کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی در دانشجویان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش بنیادی و توصیفی در سال 1390 به‌صورت مقطعی در 200 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور کنگاور اجرا شد. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه شادکامی آکسفورد، پرسش‌نامه تفکر انتقادی ریکتس 2003 و پرسش‌نامه عزت نفس اجتماعی لاوسون، مارشال، مک‌گراث 1979 بودند. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 و با استفاده از آزمون T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بالاترین میانگین در متغیرهای مورد بررسی مربوط به عزت نفس اجتماعی (27/62±162) و پایین‌ترین میانگین مربوط به بالندگی (5/04±30) بود. بین متغیرهای پژوهش، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت و تنها بین بالندگی و شادکامی رابطه معنی‌دار مشاهده نشد. تفکر انتقادی و ابعاد آن (به‌جز بالندگی) ‌قادر به پیش‌بینی شادکامی و همچنین قادر به پیش‌بینی عزت نفس اجتماعی بودند.
نتیجه‌گیری: تفکر انتقادی می‌تواند نقش اساسی در شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان ایفا کند.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، عزت نفس اجتماعی، شادکامی
متن کامل [PDF 230 kb]   (10859 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/2/13 | پذیرش: 1391/4/11 | انتشار: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirpour B. Relationship of critical thinking and its dimensions with university students’ social self-esteem and happiness. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :143-147
URL: http://edcbmj.ir/article-1-277-fa.html

امیرپور برزو. رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :143-147

URL: http://edcbmj.ir/article-1-277-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660