گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کنگاور، دانشگاه پیام نور، کنگاور، ایران ، borzooamirpour@yahoo.gmail.com
چکیده: (26416 مشاهده)
اهداف: امروزه، هدف آموزش علم تربیت افرادی است که بتوانند خود را با شرایط مختلف سازگار نمایند، به شیوهای انعطافپذیر به تفکر بپردازند، دارای تفکر خلاق باشند، بهصورت چندبُعدی مسالهگشایی کنند، از مهارتهای فرآیند دانش در حل مساله استفاده نمایند، به جهان از زاویه دید یک دانشمند بنگرند و دیگران را محترمانه بپذیرند و عقاید متفاوت با خود را تحمل کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی در دانشجویان انجام شد. روشها: این پژوهش بنیادی و توصیفی در سال 1390 بهصورت مقطعی در 200 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور کنگاور اجرا شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس 2003 و پرسشنامه عزت نفس اجتماعی لاوسون، مارشال، مکگراث 1979 بودند. دادهها بهکمک نرمافزار آماری SPSS 18 و با استفاده از آزمون T مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بالاترین میانگین در متغیرهای مورد بررسی مربوط به عزت نفس اجتماعی (27/62±162) و پایینترین میانگین مربوط به بالندگی (5/04±30) بود. بین متغیرهای پژوهش، همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت و تنها بین بالندگی و شادکامی رابطه معنیدار مشاهده نشد. تفکر انتقادی و ابعاد آن (بهجز بالندگی) قادر به پیشبینی شادکامی و همچنین قادر به پیشبینی عزت نفس اجتماعی بودند. نتیجهگیری: تفکر انتقادی میتواند نقش اساسی در شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان ایفا کند.
Amirpour B. Relationship of critical thinking and its dimensions with university students’ social self-esteem and happiness. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :143-147 URL: http://edcbmj.ir/article-1-277-fa.html
امیرپور برزو. رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :143-147