[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) ::
جلد 16 شماره 6 صفحات 564-551 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر اجرای مناسب اعتباربخشی در دانشگاه علوم پزشکی با رویکرد کیفی
فرزاد افشاری1 ، امید ونداد 2، مهدی زیرک1 ، حسین مومنی مهموئی1
1- دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه
2- دانشگاه آزاد واحد دره شهر ، omidvandad@gmail.com
چکیده:   (440 مشاهده)
چکیده
مقدمه: آموزش علوم پزشکی به سبب ارتباط با سلامت مردم، نسبت به سایر آموزش‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و یکی از راه حل‌های اصلی جهت ارتقاء و بهبود کیفیت آموزش در گروه های پزشکی، اعتباربخشی آموزشی می باشد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه­بندی عوامل مؤثر براجرای مناسب اعتباربخشی دردانشگاه علوم پزشکی بمنظور بهبودکیفیت آموزش پزشکی انجام شد.
روش­ها: روش پژوهش از نوع کیفی و جمع آوری داده‌ها کتابخانه‌ای- میدانی بود. نمونه آماری 25 نفر از خبرگان در رشته‌های مرتبط بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. سپس ابعاد و مولفه های استخراج شده از منابع با استفاده از روش دلفی و پانل خبرگان نهایی شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادکه ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر اعتباربخشی شامل ابعاد: اهداف و رسالت‌های دانشگاه (4مؤلفه)، مدیریت (4مؤلفه)، کادرآموزش (4مؤلفه)، فراگیران (5مؤلفه)، ساختارسازمانی (5مؤلفه)، شهروندی سازمانی (3مؤلفه)، منابع انسانی (4مؤلفه)، مدیریت مالی (6مؤلفه)، فضای آموزشی اداری (4مؤلفه)، فناوری اطلاعات (3مؤلفه)، خدمات وتسهیلات (3مؤلفه)، منابع یادگیری (4مؤلفه)، فرایند یاددهی–یادگیری (3مؤلفه)، آموزش بالینی ودرمانگاهی (12مؤلفه)، خدمات پژوهشی (4مؤلفه)، برنامه‌های فرهنگی (3مؤلفه)، نوآوری وکارآفرینی (3مؤلفه)، همکاری‌های بین‌المللی (3مؤلفه)، ارزیابی وتضمین کیفیت (6مؤلفه) واعتبارسنجی (10مؤلفه) می‌باشد.
نتیجه گیری: با توجه به ارائه مشترک آموزش علوم پزشکی با نظام خدمات درمانی و عدم توجه به مولفه های آموزش بالینی ودرمانگاهی، بازنگری استانداردها و شاخص‌ها به منظوراستقرار نظام اعتباربخشی در دانشگاههای علوم پزشکی ضروری می باشد.
         
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، بیمارستان‌های آموزشی، کیفیت آموزش پزشکی، طراحی مدل
متن کامل [PDF 728 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1400/2/24 | پذیرش: 1401/9/5 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshari F, Vandad O, Zirak M, Momeni Mahmouei H. Identifying and ranking the factors affecting the proper implementation of accreditation in the University of Medical Sciences with a qualitative approach. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (6) :551-564
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2852-fa.html

افشاری فرزاد، ونداد امید، زیرک مهدی، مومنی مهموئی حسین. شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر اجرای مناسب اعتباربخشی در دانشگاه علوم پزشکی با رویکرد کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (6) :551-564

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2852-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652