[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 385-375 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش فلسفه ورزی با داستان‌های بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانش آموزان
سیده مهنوش سیدمحمودی1 ، طاهر تیزدست2 ، حمیدرضا وطن خواه3 ، جواد خلعتبری1 ، شهره قربان شیرودی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن
2- دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن ، tahertizdast@yahoo.com
3- تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده:   (636 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه یکی از اهداف اصلی در نظام تعلیم و تربیت هست؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه ورزی با داستان‌های بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانش­آموزان بود.
روش کار: روش پژوهش شبه تجربی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر و پسر پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی شهر چالوس در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس تفکر نقادانه ریکتس و پرسشنامه قضاوت سینها و وارما پاسخ دادند. گروه آزمایش در 17 جلسه آموزش فلسفه ورزی شرکت نمودند اما گروه گواه در لیست انتظار بودند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کووایاریانس چند متغیره انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه گروه آزمایش و گواه تفاوت وجود دارد و میزان رشد قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه در گروه آزمایش از گروه گواه بیشتر بود (01/0>P).
نتیجه‌گیری: برنامه آموزش فلسفه ورزی با داستان‌های بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانش­آموزان تأثیر مثبت داشت.
واژه‌های کلیدی: فلسفه، قضاوت، اخلاق، تفکر، نقادانه، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 706 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1400/5/3 | پذیرش: 1400/8/22 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed Mahmoudi S M, Tizdast T, Vatankhah H R, Khalatbari J, Ghorban Shiroodi S. The Effect of Teaching Philosophy with Indigenous-Iranian Stories on Moral Judgment and Critical Thinking of Students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :375-385
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2882-fa.html

سیدمحمودی سیده مهنوش، تیزدست طاهر، وطن خواه حمیدرضا، خلعتبری جواد، قربان شیرودی شهره. تأثیر آموزش فلسفه ورزی با داستان‌های بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانش آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :375-385

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2882-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710