1- دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن 2- دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن ، tahertizdast@yahoo.com 3- تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده: (636 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه یکی از اهداف اصلی در نظام تعلیم و تربیت هست؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه ورزی با داستانهای بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانشآموزان بود. روش کار: روش پژوهش شبه تجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر چالوس در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس تفکر نقادانه ریکتس و پرسشنامه قضاوت سینها و وارما پاسخ دادند. گروه آزمایش در 17 جلسه آموزش فلسفه ورزی شرکت نمودند اما گروه گواه در لیست انتظار بودند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کووایاریانس چند متغیره انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه گروه آزمایش و گواه تفاوت وجود دارد و میزان رشد قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه در گروه آزمایش از گروه گواه بیشتر بود (01/0>P). نتیجهگیری: برنامه آموزش فلسفه ورزی با داستانهای بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانشآموزان تأثیر مثبت داشت.
Seyed Mahmoudi S M, Tizdast T, Vatankhah H R, Khalatbari J, Ghorban Shiroodi S. The Effect of Teaching Philosophy with Indigenous-Iranian Stories on Moral Judgment and Critical Thinking of Students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :375-385 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2882-fa.html
سیدمحمودی سیده مهنوش، تیزدست طاهر، وطن خواه حمیدرضا، خلعتبری جواد، قربان شیرودی شهره. تأثیر آموزش فلسفه ورزی با داستانهای بومی- ایرانی بر قضاوت اخلاقی و تفکر نقادانه دانش آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :375-385