[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 189-183 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای موثر در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران
اباصلت خراسانی 1، حامد زمانی‌منش2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، Drkhorasanitr@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
چکیده:   (15782 مشاهده)
اهداف: خاستگاه جهانی‌شدن عرصه‌ای به‌جز تعلیم و تربیت است ولی تعلیم و تربیت به علت ارتباط متقابل و عمیقی که با حوزه‌های مختلف معرفت و ارکان زندگی بشر دارد ناگزیر از دریافت تاثیرات جهانی‌شدن است. هدف این مطالعه بررسی نقش راهبردهای ارتباطی، سیاسی، خدماتی و دانشگاهی در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی بر حسب جنسیت و مرتبه دانشگاهی بود.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه 570 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 205 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته مبتنی بر طیف پنج‌ارزشی لیکرت و شامل 32 گویه در 4 راهبرد ارتباطی (8 گویه)، سیاسی (7 گویه)، خدماتی (6 گویه) و دانشگاهی (11 گویه) بود. از آزمون‌های آماری پارامتریک T تک‌نمونه‌ای، T مستقل، تحلیل واریانس یک‌راهه و تعقیبی شفه برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 16 استفاده شد.
یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین نظرات اعضای هیات علمی مرد و زن در مورد راهبردهای موثر در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشاهده نشد. تفاوت اعضای هیات علمی با مرتبه‌های دانشگاهی مختلف در مورد تاثیر راهبرد سیاسی بر بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها معنی‌دار نبود در حالی‌که این تفاوت برای راهبردهای ارتباطی، خدماتی و دانشگاهی معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی استفاده از راهبردهای ارتباطی، سیاسی، خدماتی و دانشگاهی نقش موثری در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور دارد.
واژه‌های کلیدی: جهانی‌شدن، راهبردهای بین‌المللی‌شدن، آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
متن کامل [PDF 254 kb]   (6315 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/5/2 | پذیرش: 1391/6/27 | انتشار: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khorasani A, Zamani Manesh H. Effective strategies in internationalization of Universities and institutes of higher education in Iran. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :183-189
URL: http://edcbmj.ir/article-1-293-fa.html

خراسانی اباصلت، زمانی‌منش حامد. راهبردهای موثر در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :183-189

URL: http://edcbmj.ir/article-1-293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645