[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 400-389 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباربخشی الگو مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور
جهانگیر یاری حاج عطالو 1، یوسف ادیب2 ، زرین دانشور3 ، وحیده اوهانی زنوز3
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، jahangiryari17 @ gmail.com
2- دانشگاه تبریز
3- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (211 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش اعتباربخشی به الکوی مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور می باشد.
روش کار: به لحاظ شیوه گردآوری داده  از نوع پژوهش های آمیخته ( کیفی_ کمی) اکتشافی متوالی می باشد. با استفاده از  مصاحبه نیمه ساختار یافته، مشارکت کنندگان (متخصصین و اساتید و کارشناسان فعال در حوزه یادگیری الکترونیکی) منتخب با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در خصوص مدل مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی نظر دادند که در مصاحبه شماره 20 به اشباع رسید. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام شد. برای تعیین اعتباربخشی، CVR  پرسشنامه طراحی شده از عامل های بدست آمده، توسط مشارکت کنندگان در تحقیق، انجام شد. در بخش کمی با استفاده از روش توصیفی_ پیمایشی 150 نفر نمونه از اساتید و کارشناسان که به روش تصادفی خوشه ای و دانشجویان به روش در دسترس بودن انتخاب و در خصوص الزامات اجرایی مدل پاسخ دادند که آزمون  Tتک نمونه ای برای هر یک از عوامل ضرورت ملزومات فوق الذکر انجام گرفت.
نتایج: برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 انجام شد و 8 عامل اصلی ارزشیابی، پداگوژیکی ، سازمانی و مدیریتی، فردی، فناوری و الکترونیکی، محیطی(فراسازمانی،سیاسی،فرهنگی)، یادگیری ، اخلاقی بدست آمد. برای تعیین اعتباربخشی، CVR  پرسشنامه طراحی شده از عامل های بدست آمده، توسط مشارکت کنندگان در تحقیق، اعتبار آن تایید شد و آزمون  Tتک نمونه ای برای هر یک از عوامل ضرورت ملزومات اجرایی را تایید کرد.
نتیجه گیری: بررسی ها نشان داد که الگوی بدست آمده از پژوهش، از اعتبار لازم برای اجرایی شدن در محیط های یادگیری الکترونیکی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی، اعتبار بخشی، الگوی ارزیابی
متن کامل [PDF 1022 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1400/10/28 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yari Haj Ataloo J, Adib Y, Daneshvar Z, Ohani zunuz V. Accreditation of a suitable model for evaluating the quality of e-curriculum in higher education of the country. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :389-400
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2972-fa.html

یاری حاج عطالو جهانگیر، ادیب یوسف، دانشور زرین، اوهانی زنوز وحیده. اعتباربخشی الگو مناسب ارزیابی کیفیت برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی کشور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی 1401; 15 (4) :400-389

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2972-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540