مقدمه: یکی از فرایندهای شناختی آمیخته با مهارتهای زبانی، آموزش و درک مفهوم زمان است. هدف از این مطالعه دسترسی به تجربیات زیسته متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی در خصوص بکارگیری راهبردهای آموزشی استعارهها برای درک مقوله زمان در حین فرآیند آموزش به کودکان بود. روشها: این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق نیمهساختمند بود. نمونه از بین متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی بر اساس معیارهای ورود بهصورت هدفمندو براساسمعیاراشباعنظریانتخاب شد. در یک دوره پنج هفتهای به شرکتکنندگان بسته آموزش استعاری مبتنی بر دادگان رئیسی و همکاران(1400) آموزش داده شد، سپس از شرکتکنندگان خواسته شد تا بهمدت سهماه این بسته آموزشی را برروی کودکان دارای کاشت حلزون شنوایی اجرا کنند. بعد از اتمام آموزش، جهت بررسی تجربه دوره آموزشی، از شرکتکنندگان مصاحبهای بهعمل آمد و با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون، مصاحبهها تحلیل گردید. در نهایت، در یک جلسهبحثگروهیمتمرکز آنلاین توافق نهایی متخصصان برروی مقولات بهدست آمد. یافتهها: پس از استخراج موضوعی هفت مقوله بهدست آمد که در نهایت بهصورت سه مقوله اصلی: تجربه متخصصان از ارتقای مهارتهای کلامی-زبانی، تجربه متخصصان از تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری زمان و تجربه متخصصان از تغییر در راهبردهای آموزشی بهوسیله استعارههای زمان بود. همچنیننه مقوله فرعی طبقهبندی شدند. نتیجهگیری: مطالعه تجارب متخصصان نشان داد که مشکلات زبانی در کودکان کاشت حلزون شنوایی از طریق آموزش مبتنی بر استعاره کاسته میشود، همچنین بهموازات آن، ادراک استعاری زمان در این کودکان تسهیل میگردد.
Raiisi F. Lived Experiences of Cochlear Implant Specialists in the Use of Instructional Strategies based on Metaphor in Children's Time Perception. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :60-69 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3016-fa.html
رئیسی فاطمه. تجارب زیسته متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی از بکارگیری راهبردهای آموزشی مبتنی بر استعاره در درک زمان کودکان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :60-69