[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 69-60 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب زیسته متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی از بکارگیری راهبردهای آموزشی مبتنی بر استعاره‌ در درک زمان کودکان
فاطمه رئیسی
، elhamaraiisi@gmail.com
چکیده:   (51 مشاهده)
مقدمه: یکی از فرایندهای شناختی آمیخته با مهارت‌های زبانی، آموزش و درک مفهوم زمان است. هدف از این مطالعه دسترسی به تجربیات زیسته متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی در خصوص بکارگیری راهبردهای آموزشی استعاره‌ها برای درک مقوله زمان در حین فرآیند آموزش به کودکان بود.
روش‌ها: این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختمند بود. نمونه از بین متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی بر اساس معیارهای ورود به‌صورت هدفمند و براساس معیار اشباع نظری انتخاب شد. در یک دوره پنج هفته‌ای به شرکت‌کنندگان بسته آموزش استعاری مبتنی بر دادگان رئیسی و همکاران(1400) آموزش داده شد، سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به‌مدت سه‌ماه این بسته آموزشی را برروی کودکان دارای کاشت حلزون شنوایی اجرا کنند. بعد از اتمام آموزش، جهت بررسی تجربه دوره آموزشی، از شرکت‌کنندگان مصاحبه‌ای به‌عمل آمد و با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون، مصاحبه‌ها تحلیل گردید. در نهایت، در یک جلسه بحث گروهی متمرکز آنلاین توافق نهایی متخصصان برروی مقولات به‌دست آمد.
یافته‌ها: پس از استخراج موضوعی هفت مقوله به‌دست آمد که در نهایت بهصورت سه مقوله اصلی: تجربه متخصصان از ارتقای مهارت‌های کلامی-زبانی، تجربه متخصصان از تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری زمان و تجربه متخصصان از تغییر در راهبردهای آموزشی به‌وسیله استعاره‌های زمان بود. همچنین نه مقوله فرعی طبقه‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: مطالعه تجارب متخصصان نشان داد که مشکلات زبانی در کودکان کاشت حلزون شنوایی از طریق آموزش مبتنی بر استعاره ‌کاسته می‌شود، همچنین به‌موازات آن، ادراک استعاری زمان در این کودکان تسهیل می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: درک زمان، راهبردهای آموزشی مبتنی بر استعاره، تجارب زیسته متخصصان، کودکان کاشت حلزون شنوایی.
متن کامل [PDF 495 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/2/27 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raiisi F. Lived Experiences of Cochlear Implant Specialists in the Use of Instructional Strategies based on Metaphor in Children's Time Perception. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :60-69
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3016-fa.html

رئیسی فاطمه. تجارب زیسته متخصصان حوزه کاشت حلزون شنوایی از بکارگیری راهبردهای آموزشی مبتنی بر استعاره‌ در درک زمان کودکان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :60-69

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3016-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4704