مقدمه: ارزیابی و ادراک وضعیت تحصیلی دانشجویان در شرایط آموزش مجازی در زمینه روانشناسی تربیتی حائز اهمیت است. دانشجویان ممکن است در شرایط مختلف آموزشی (مجازی، حضوری) رویکردهای مختلفی از نظر یادگیری از خود نشان دهند. مطالعه حاضر در این راستا و با هدف مدلیابی رویکرهای سطحی و عمقی یادگیری دانشجویان پزشکی در آموزش مجازی براساس هیجانات تحصیلی صورت گرفت. روشها: در این پژوهش، رویکردهای یادگیری (عمقی و سطحی) دانشجویان در آموزش مجازی بر اساس هیجانات تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، پرسشنامههای هیجانهای پیشرفت (پکرون و همکاران، 2002)، ادراک از محیط یادگیری (راف و همکاران، 2001) و پرسشنامه رویکردهای یادگیری تجدیدنظر شده دو عاملی (مختار و همکاران، 2010) بین 223 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی لرستان توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش معادلیابی ساختاری با نرمافزار ایموس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رویکرهای سطحی و عمقی یادگیری دانشجویان پزشکی در آموزش مجازی براساس هیجانات تحصیلی قابل پیشبینی است. همچنین یافتهها نشان داد ابعاد یادگیری به واسطه هیجانهای مثبت و منفی بر رویکردهای عمقی و سطحی تأثیر معنادار دارد (p<0.01). نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که رویکردهای یادگیری دانشجویان در فضای مجازی در کنار برنامهریزی دقیق و تخصصی میتواند برآیند مطلوب داشته باشد
Khodabakhshi S, Delavarpoor M, Moradi S, Mohammadrezaei A. Modeling superficial and in-depth approaches to medical students' learning in virtual education based on academic emotions. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :397-407 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3030-fa.html
خدابخشی شراره، دلاورپور محمدآقا، مرادی شهاب، محمدرضایی علی. مدلیابی رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری دانشجویان پزشکی در آموزش مجازی براساس هیجانات تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :397-407