[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 268-257 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی چالش های توسعه رهبری نوآورانه در سازمان های آموزشی با رویکرد کیفی
مرتضی جاویدپور1 ، عادل زاهد بابلان2 ، حسین تقوی1 ، مهدی معینی کیا1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشگاه محقق اردبیلی ، zahed@uma.ac.ir
چکیده:   (1176 مشاهده)
مقدمه: همه سازمان­ها برای بقا و پیشرفت نیازمند اندیشه­های نو و راهکارهای تازه هستند. مدیران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان­های آموزشی نقش بسزایی در این زمینه دارا هستند و با ایجاد و تداوم جریان نوآوری در سازمان­های آموزشی از رکود جلوگیری کرده و به کاهش و رفع مشکلات کمک می­کند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش­های توسعه رهبری نوآورانه در سازمان­های آموزشی با رویکرد کیفی انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر، مدیران آموزش و پرورش دولتی و صاحب نظران این حوزه بود. با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله برفی 16 نفر از مدیران آموزش و پرورش دولتی و 5 نفر از صاحب­نظران  این حوزه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها نیز ­از مصاحبه نیمه­ساختاریافته اکتشافی استفاده گردید و تحلیل داده­ها به روش تحلیل مضمون انجام شد.
نتایج:  پس از تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ها 124 کد بود که در 16 مفهوم مشابه طبقه­بندی شدند و در نهایت چالش­های کلیدی تأثیرگذار بر توسعه رهبری نوآورانه در سازمان­های آموزشی در 8 تم اصلی شامل عوامل: عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و ارزشی، عوامل سازمانی، عوامل زیرساختی تجهیزات و امکانات، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل فردی و عوامل سیاست­گذاری دسته­بندی شدند.
نتیجه­گیری: براساس یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که سازمان­های آموزشی با پیچدگی­ها و چالش­های زیادی در سطوح مختلف مواجه هستند. و نیازمند مدیران و رهبران کارآمد، خلاق و نوآور هستند که بتواند این چالش­ها را تشخیص داده و با مدیریت صحیح نقش تأثیرگذاری در توسعه و بهبود عملکرد سازمان داشته باشد.
 
واژه‌های کلیدی: چالش‌های توسعه، رهبری نوآورانه، سازمان‌های آموزشی
متن کامل [PDF 511 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/7/3 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javidpour M, Zahed Babelan A, taqavi H, moeinikia M. Identifying the challenges of developing innovative leadership in quality education organizations. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :257-268
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3067-fa.html

جاویدپور مرتضی، زاهد بابلان عادل، تقوی حسین، معینی کیا مهدی. شناسایی چالش های توسعه رهبری نوآورانه در سازمان های آموزشی با رویکرد کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :257-268

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3067-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710