1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه محقق اردبیلی ، zahed@uma.ac.ir
چکیده: (1176 مشاهده)
مقدمه:همه سازمانها برای بقا و پیشرفت نیازمند اندیشههای نو و راهکارهای تازه هستند. مدیران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمانهای آموزشی نقش بسزایی در این زمینه دارا هستند و با ایجاد و تداوم جریان نوآوری در سازمانهای آموزشی از رکود جلوگیری کرده و به کاهش و رفع مشکلات کمک میکند. لذاپژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای توسعه رهبری نوآورانه در سازمانهای آموزشی با رویکرد کیفی انجام شده است. روش کار:پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر، مدیران آموزش و پرورش دولتی و صاحب نظران این حوزه بود.با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 16 نفر از مدیران آموزش و پرورش دولتی و 5 نفر از صاحبنظران این حوزه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز از مصاحبه نیمهساختاریافته اکتشافی استفاده گردید و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شد. نتایج:پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبهها 124 کد بود که در 16 مفهوم مشابه طبقهبندی شدند و در نهایت چالشهای کلیدی تأثیرگذار بر توسعه رهبری نوآورانه در سازمانهای آموزشی در 8 تم اصلی شامل عوامل: عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و ارزشی، عوامل سازمانی، عوامل زیرساختی تجهیزات و امکانات، عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل فردی و عوامل سیاستگذاری دستهبندی شدند. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سازمانهای آموزشی با پیچدگیها و چالشهای زیادی در سطوح مختلف مواجه هستند. و نیازمند مدیران و رهبران کارآمد، خلاق و نوآور هستند که بتواند این چالشها را تشخیص داده و با مدیریت صحیح نقش تأثیرگذاری در توسعه و بهبود عملکرد سازمان داشته باشد.
Javidpour M, Zahed Babelan A, taqavi H, moeinikia M. Identifying the challenges of developing innovative leadership in quality education organizations. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :257-268 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3067-fa.html
جاویدپور مرتضی، زاهد بابلان عادل، تقوی حسین، معینی کیا مهدی. شناسایی چالش های توسعه رهبری نوآورانه در سازمان های آموزشی با رویکرد کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :257-268