1- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران 2- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، m_farhadkhani@yahoo.com
چکیده: (221 مشاهده)
مقدمه:همهگیریکووید-19تمام جنبه های زندگی از جمله نحوه ارائه خدمات آموزش عالی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. هدف این مطالعه ارزیابی نگرش اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به عملکرد آموزش مجازی در طول همه گیری کووید-19 میباشد. روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود. تعداد 384 نفر از دانشجویان و 116 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 13400-1399 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استانداردی بود که از طریق شبکه های اجتماعی برای اعضاء هیئت علمی و دانشجویان ارسال شد. قسمت سنجش نگرش دانشجویان دارای60 سوال و در 5 مقیاس و پرسشنامه اعضاء هیئت علمی دارای 23 سوال و در 7 مقیاس طراحی شده بود. یافته ها: نتایج نشان داد که اعضاء هیئت علمی درخصوص عملکرد آموزش مجازی، نگرش مناسبی (12/69 درصد) نسبت به "میزان پشتیبانی از دانشجو" گزارش دادند. اما نسبت به "محتوای برنامه آموزش مجازی" و "نرم افزار آموزش مجازی" نگرش امیدبخشی نداشتند. همچنین، دانشجویان نیز نگرش متوسطی نسبت به عملکرد آموزش مجازی داشتند؛ به طوری که بالاترین میانگین مربوط به مقیاس"علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی" و کمترین میانگین مربوط به مقیاس" قابلیت کاربرد" بود. نتیجه گیری:جهت ارتقاء عملکرد آموزش مجازی، توسعه زیرساختهای لازم مانند توسعه شبکه سراسری اینترنت و افزایش پهنای باند، تولید نرم افزارهای آموزشی تعامل محور و استفاده از تجارب کسب شده در این مدت و همچنین برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی مستمر برای اعضاء هیئت علمی و دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
Hemati S, Mohammadi-Moghadam F, Tavassoli E, Soleymani Babadi A, habibi S, Gholipour D et al . Attitude of faculty members and students in Shahrekord University of Medical Sciences towards the performance of E-Learning during the COVID-19 pandemic. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :37-46 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3068-fa.html
همتی سارا، محمدی مقدم فاضل، توسلی الهه، سلیمانی بابادی اکبر، حبیبی شهرزاد، قلی پور داریوش و همکاران.. نگرش اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به عملکرد آموزش مجازی در طول همه گیری کووید-19. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :37-46