1- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 2- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، amirabbasazizi@gmail.com
چکیده: (105 مشاهده)
مقدمه:یکی از رسالتهای اصلی مراکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، ارتقاء کیفیت تدریس است. کمیتههای تعاملی دانشجویی یکی از روشهای ارزیابی کیفیت تدریس استاد در طول ترم تحصیلی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تشکیل کمیتههای تعاملی دانشجویی بر کیفیت تدریس در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود. روشها:مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی-مقطعی بود که در سال 1400، در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1399، 1398 و 1397 در دانشکده پیراپزشکی، مشارکتکننده در کمیتههای تعاملی دانشجویی تشکیل میدادند. ابزار مطالعه پرسشنامه چهار بخشی محققساخته بود که از طریق ایمیل و پیامرسانها برای جامعه هدف ارسال گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS (نسخه 24) تحلیل شدند. یافتهها:در مجموع 57 درصد از پرسشنامهها توسط شرکتکنندگان تکمیل و ارجاع گردید. نتایج حاصل از تحلیل نمودارهای جعبهای مربوط به پاسخهای دانشجویان در زمینه تأثیر ارائه گزارشهای هفتگی بر کیفیت تدریس با توجه به توزیع نرمال و متوازان آن و پراکندگی بیشتر نمرات بالاتر از میانه نشاندهنده ارتباط مثبت و معنادار بود. این موضوع میتواند بیانگر آن باشد که وجود کمیتههای تعاملی دانشجویی با توجه به بازخوردهای ارائه شده مفید و مؤثر میباشد. همچنین اکثر شرکتکنندگان گزینههای زیاد یا خیلی زیاد را در پاسخ به سؤالات وجود مشکلات آموزش مجازی انتخاب نمودهاند و معتقد به وجود مشکلاتی در آموزش مجازی بودند. نتیجهگیری: در مجموع، یافتههای مطالعه نشان داد که تشکیل کمیتههای تعاملی دانشجویی میتواند در بهبود و ارتقاء کیفیت تدریس ارائه شده توسط اساتید مفید و مؤثر باشد.
Mosavi H, Yazdaninejad H, Parsaee-Mohamadi P, Zarei J, Anjom-Shoa Z, Mohamadizadeh N et al . The Necessity of Forming an Interactive Student Committee to Evaluate the Quality of Teaching (Case Study: Faculty of Paramedicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences). Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :11-22 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3120-fa.html
موسوی هدیه، یزدانی نژاد حمید، پارسائی محمدی پرستو، زارعی جواد، انجم شعاع زهره، محمدی زاده نوید و همکاران.. ضرورت تشکیل کمیته تعاملی دانشجویی برای ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی: دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :11-22