[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 59-47 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه ی الگوی مفهومی آسیب های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه: یک مطالعه ی داده بنیاد
قادر نعیمی1 ، حسین قمری گیوی2 ، اسماعیل صدری دمیرچی1 ، علی شیخ الاسلامی1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشگاه محقق اردبیلی ، h_ghamarigivi@yahoo.com
چکیده:   (791 مشاهده)
مقدمه: انتخاب رشته تحصیلی از مهمترین تصمیم­های آموزشی داوطلبان کنکور سراسری است که می­تواند تاثیرات قابل توجهی بر آیندۀ تحصیلی و شغلی آنها داشته باشد. شواهد و مستندات حاکی از وجود مسائل و مشکلات اساسی در این فرایند است. این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مفهومی آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه انجام شد.
روش کار: این مطالعه به شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. 18 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته با استفاده از نمونه­گیری هدفمند و مصاحبه­ نیمه­ساختاریافته و بر اساس ملاک­های ورود به پژوهش تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: بر اساس تحلیل داده­ها، الگوی آسیب­های تحصیلی فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه تعیین شد. در این الگو، ارزش­های آسیب­رسان و باورهای محدودکننده، به عنوان مقؤله­ محوری انتخاب شد. شرایط علّی عبارت بودند از: مشکلات علاقه و رغبت، ادراک نادرست از توانمندی و استعداد، تعاملات معیوب در خانواده، انگیزش نابسنده و تداخل نیازها. پنج مقولۀ اصلی، ابهام شرایط شغلی و آیندۀ اشتغال، مشکلات فرهنگی- ساختاری، نظام آموزشی معیوب، خلأ قانون­گذاری و ضعف سیستم نظارتی و عدم توازن در جایگاه اجتماعی رشته­ ها به عنوان شرایط زمینه­ای و مؤلفه­های نقص و کمبود اطلاعات و منابع آگاهی و موانع و محدودیت­های ناشی از مدارس به عنوان عامل مداخله گر انتخاب شدند.
نتیجه گیری: یافته­های پژوهش، حاکی از این است که عوامل متعددی در ایجاد و ادامه­ی آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان نقش قابل توجهی دارند.  این آسیب­ها اغلب در حیطه­ی فردی و روانشناختی نمود پیدا می­کند، اما عواملی مانند وضعیت فرهنگی- اجتماعی جامعه، نظام آموزشی معیوب و ساختار خانواده­ها می ­تواند مسیر صحیح انتخاب رشته تحصیلی را با چالش­های اساسی مواجه کند. 
واژه‌های کلیدی: الگوی مفهومی فرایند انتخاب رشته، آسیب انتخاب رشته، داوطلبان آزمون سراسری، داده بنیاد
متن کامل [PDF 633 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1402/1/10 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeimi G, Ghamari kivi H, sadri E, sheikholeslamy A. The Conceptual Model of the harms of the university major choosing process: A Grounded theory study. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :47-59
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3142-fa.html

نعیمی قادر، قمری گیوی حسین، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی. ارائه ی الگوی مفهومی آسیب های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه: یک مطالعه ی داده بنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :47-59

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713