1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه محقق اردبیلی ، h_ghamarigivi@yahoo.com
چکیده: (791 مشاهده)
مقدمه: انتخاب رشته تحصیلی از مهمترین تصمیمهای آموزشی داوطلبان کنکور سراسری است که میتواند تاثیرات قابل توجهی بر آیندۀ تحصیلی و شغلی آنها داشته باشد. شواهد و مستندات حاکی از وجود مسائل و مشکلات اساسی در این فرایند است. این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مفهومی آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه انجام شد. روش کار: این مطالعه به شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. 18 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختاریافته و بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: بر اساس تحلیل دادهها، الگوی آسیبهای تحصیلی فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه تعیین شد. در این الگو، ارزشهای آسیبرسان و باورهای محدودکننده، به عنوان مقؤله محوری انتخاب شد. شرایط علّی عبارت بودند از: مشکلات علاقه و رغبت، ادراک نادرست از توانمندی و استعداد، تعاملات معیوب در خانواده، انگیزش نابسنده و تداخل نیازها. پنج مقولۀ اصلی، ابهام شرایط شغلی و آیندۀ اشتغال، مشکلات فرهنگی- ساختاری، نظام آموزشی معیوب، خلأ قانونگذاری و ضعف سیستم نظارتی و عدم توازن در جایگاه اجتماعی رشته ها به عنوان شرایط زمینهای و مؤلفههای نقص و کمبود اطلاعات و منابع آگاهی و موانع و محدودیتهای ناشی از مدارس به عنوان عامل مداخله گر انتخاب شدند. نتیجه گیری:یافتههای پژوهش، حاکی از این است که عوامل متعددی در ایجاد و ادامهی آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان نقش قابل توجهی دارند. این آسیبها اغلب در حیطهی فردی و روانشناختی نمود پیدا میکند، اما عواملی مانند وضعیت فرهنگی- اجتماعی جامعه، نظام آموزشی معیوب و ساختار خانوادهها می تواند مسیر صحیح انتخاب رشته تحصیلی را با چالشهای اساسی مواجه کند.
Naeimi G, Ghamari kivi H, sadri E, sheikholeslamy A. The Conceptual Model of the harms of the university major choosing process: A Grounded theory study. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :47-59 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3142-fa.html
نعیمی قادر، قمری گیوی حسین، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی. ارائه ی الگوی مفهومی آسیب های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه: یک مطالعه ی داده بنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :47-59