1- دانشگاه اراک ، rahimnor08@gmail.com 2- دانشگاه علوم پزشکی
چکیده: (130 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دروس معارف اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اراک بود. روشها: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علومپزشکی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 403-1402 تشکیل دادند. از بین جامعه فوق 30 نفر از دانشجویان کارشناسی که درس انقلاب اسلامی را در نیمسال اول سالتحصیلی اخذ کرده بودند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. مشارکتکنندگان گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی از رویکرد یادگیری تلفیقی و گروه کنترل از روش متداول بهرهمند شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای انگیزش پیشرفت تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر (1992) و درگیری تحصیلی ریو ( 2013) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت تلفیق هدفمند رویکردهای مبتنی بر فناوری در برنامه درس معارف از جمله درس انقلاب اسلامی میتواند باعث افزایش انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دانشجویان شود.
Moradi R, Shurche B. Determining the effectiveness of the educational program based on the Blended learning approach on the motivation of progress and academic engagement of the Islamic education courses of the students of the Faculty of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :82-92 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3182-fa.html
مرادی رحیم، شورچه بهروز. تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش پیشرفت و درگیری تحصیلی دروس معارف اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :82-92