1- دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران 2- دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران ، zohre.ghamari@yahoo.com
چکیده: (224 مشاهده)
مقدمه:شناسایی عوامل مرتبط با ارتباط استاد و دانشجو و کاربرد آن در آموزش، در کیفیت یاددهی – یادگیری مؤثر است.این مطالعه باهدف بررسی مهارت های ارتباطی استاد و دانشجو و ارتباط آن با ویژگیهای زمینهای از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال 1401 انجام گردید. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در دانشگاه علوم پزشکی آزاد قم در سال1401صورت گرفت. انتخاب نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انجام شد و 113 دانشجوی پزشکی با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارتباط استاد با دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها وارد نرم افزارSPSS نسخه 26 شد و با آزمون های آماری، کای دو، آنوا، تعقیبی توکی و رگرسیون چندگانه گامبهگام تجزیهوتحلیل شد. نتایج: از بین عوامل جمعیتشناختی، مقطع تحصیلی با ارتباط استاد و دانشجو ارتباط معنیداری داشت، بهطوریکه در مقاطع علوم پایه ارتباط استاد با دانشجو بیشتر است (009/0=P) . تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با مدل گامبهگام (Stepwise) نیز مقطع تحصیلی (001/0=P ،316/0-=β) را در ارتباط استاد و دانشجو مؤثر تشخیص داده شدند. همچنین مقطع تحصیلی با حیطههای عامل فردی استاد (011/0=P) و علمی (001/0=P) ارتباط معنیداری داشت؛ اما با عامل حرفهای ارتباط معنیداری نداشت (102/0=P). همچنین آزمون تعقیبی توکی نشان داد که معدل با حیطه عامل علمی در ارتباط معناداری دارد بهطوریکه با افزایش معدل در این حیطه ارتباط بهتر است (036/0=P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشاان داد از نظر دانشجویان در مقاطع علوم پایه ارتباط استاد با دانشجو بیشتر است و دراینبین ویژگیهای فردی و علمی استاد مؤثر است؛ بنابراین به سیاستگذاران آموزشی حرفه پزشکی پیشنهاد میشود برنامهریزی مؤثری در جهت ایجاد بستر مناسب در جهت ارتباط استاد با دانشجو در بالین فراهم نمایند.
Mousavi Z S, Masoumi A, Ghamari-Zare Z. Investigation the communication between Professor and Student and its Relationship with Demografic Characteristics in Medical Students of Islamic Azad University of Qom, 2022. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :101-110 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3206-fa.html
موسوی زینب سادات، معصومی احمد، قمری زارع زهره. بررسی مهارت های ارتباطی استاد و دانشجو و ارتباط آن با ویژگیهای زمینهای از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال 1401. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :101-110