[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 110-101 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارت های ارتباطی استاد و دانشجو و ارتباط آن با ویژگی‌های زمینه‌ای از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال 1401
زینب سادات موسوی1 ، احمد معصومی1 ، زهره قمری زارع2
1- دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران
2- دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران ، zohre.ghamari@yahoo.com
چکیده:   (224 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل مرتبط با ارتباط استاد و دانشجو و کاربرد آن در آموزش، در کیفیت یاددهی یادگیری مؤثر است. این مطالعه باهدف بررسی مهارت های ارتباطی استاد و دانشجو و ارتباط آن با ویژگی‌های زمینه‌ای از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال 1401 انجام گردید.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در دانشگاه علوم پزشکی آزاد قم در سال1401صورت گرفت. انتخاب نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انجام شد و 113 دانشجوی پزشکی با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارتباط استاد با دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها وارد نرم افزارSPSS نسخه 26 شد و با آزمون های آماری، کای دو، آنوا، تعقیبی توکی و رگرسیون چندگانه گام‌به‌گام تجزیه‌وتحلیل شد.
نتایج: از بین عوامل جمعیت‌شناختی، مقطع تحصیلی با ارتباط استاد و دانشجو ارتباط معنی‌داری داشت، به‌طوری‌که در مقاطع علوم پایه ارتباط استاد با دانشجو بیشتر است (009/0 =P) . تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با مدل گام‌به‌گام (Stepwise) نیز مقطع تحصیلی (001/0 =P ،316/0-=β) را در ارتباط استاد و دانشجو مؤثر تشخیص داده شدند. همچنین مقطع تحصیلی با حیطه‌های عامل فردی استاد (011/0 =P) و علمی (001/0 =P) ارتباط معنی‌داری داشت؛ اما با عامل حرفه‌ای ارتباط معنی‌داری نداشت (102/0 =P). همچنین آزمون تعقیبی توکی نشان داد که معدل با حیطه عامل علمی در ارتباط معناداری دارد به‌طوری‌که با افزایش معدل در این حیطه ارتباط بهتر است (036/0 =P).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشاان داد از نظر دانشجویان در مقاطع علوم پایه ارتباط استاد با دانشجو بیشتر است و دراین‌بین ویژگی‌های فردی و علمی استاد مؤثر است؛ بنابراین به سیاست‌گذاران آموزشی حرفه پزشکی پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی مؤثری در جهت ایجاد بستر مناسب در جهت ارتباط استاد با دانشجو در بالین فراهم نمایند.
واژه‌های کلیدی: استاد، دانشجو، ارتباط، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 634 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1402/6/24 | پذیرش: 1402/7/4 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Z S, Masoumi A, Ghamari-Zare Z. Investigation the communication between Professor and Student and its Relationship with Demografic Characteristics in Medical Students of Islamic Azad University of Qom, 2022. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :101-110
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3206-fa.html

موسوی زینب سادات، معصومی احمد، قمری زارع زهره. بررسی مهارت های ارتباطی استاد و دانشجو و ارتباط آن با ویژگی‌های زمینه‌ای از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سال 1401. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :101-110

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3206-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710