[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 27-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش میانجی تاب‌آوری هیجانی در ارتباط بین کمال‌گرایی مثبت و منفی و تاب آوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
احمد اسمعلی*1 ، مظفر غفاری2 ، وحید عبدالمنافی3 ، سمانه قهرمانی4
1- دانشگاه مراغه ، esmali@maragheh.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور
3- شهید بهشتی
4- پیام نور
چکیده:   (12 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای خودشکن تحصیلی با وجود پیامدهای مثبت موقتی، به شکست تحصیلی منجر می‌شوند، بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب‌آوری هیجانی در ارتباط بین کمال­گرایی مثبت و منفی و تاب‌آوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان انجام گرفت.
روش‌ها: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی با معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه و دانشکده علوم پزشکی مراغه در پاییز و زمستان سال 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 340 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه کمال‌گرایی تری- شورت و همکاران(1995)، پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز(2004)، مقیاس تاب‌آوری هیجانی مرل (2011) و مقیاس رفتارهای خودشکن تحصیلی اژدربین و همکاران (1401)جمع آوری شدند و از طریق آزمون پیرسون، سوبل و بوت استراپ در بستر نرم افزار آماری SPSS و Amos نسخه 24  تحلیل شدند.
یافته‌ها: اثر مستقیم کمال‌گرایی مثبت (41/0-) کمال‌گرایی منفی (56/0) تاب‌آوری هیجانی (17/0-)  و تاب‌آوری تحصیلی (143/0-) در برآورد رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان معنی‌دار به دست آمد(05/0P<). اثر غیر مستقیم کمال‌گرایی مثبت (44/3- =t-value)، کمال‌گرایی منفی (99/1 =t-value) و تاب‌آوری تحصیلی (46/2- =t-value) با میانجیگری تاب‌آوری هیجانی معنی‌دار مشاهده شد(05/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش میانجی تاب‌آوری هیجانی در تعدیل ارتباط میان کمال‌گرایی منفی و مثبت و تاب‌آوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان، به نظر می‌رسد که با تقویت تاب‌آوری هیجانی می‌توان اثرات کمال‌گرایی مثبت و تاب‌آوری تحصیلی را در بهبود و اصلاح رفتارهای خودشکن تحصیلی افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: رفتار خودشکن تحصیلی، کمال گرایی، تاب آوری، هیجان.
متن کامل [PDF 697 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmali A, Ghaffari M, abdolmanafi V, gahremani S. Investigating the mediating role of emotional resilience in the relationship between positive and negative perfectionism and academic resilience with academic self-defeating behaviors in medical students. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :15-27
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3223-fa.html

اسمعلی احمد، غفاری مظفر، عبدالمنافی وحید، قهرمانی سمانه. بررسی نقش میانجی تاب‌آوری هیجانی در ارتباط بین کمال‌گرایی مثبت و منفی و تاب آوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :15-27

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3223-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722