1- دانشگاه مراغه ، esmali@maragheh.ac.ir 2- دانشگاه پیام نور 3- شهید بهشتی 4- پیام نور
چکیده: (12 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای خودشکن تحصیلی با وجود پیامدهای مثبت موقتی، به شکست تحصیلی منجر میشوند، بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری هیجانی در ارتباط بین کمالگرایی مثبت و منفی و تابآوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. روشها:روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی با معادلات ساختاری بود.جامعه آماری پژوهش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه و دانشکده علوم پزشکی مراغه در پاییز و زمستان سال 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 340 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه کمالگرایی تری- شورت و همکاران(1995)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز(2004)، مقیاس تابآوری هیجانی مرل (2011) و مقیاس رفتارهای خودشکن تحصیلی اژدربین و همکاران (1401)جمع آوری شدند و از طریق آزمون پیرسون، سوبل و بوت استراپ در بستر نرم افزار آماری SPSS و Amos نسخه 24 تحلیل شدند. یافتهها: اثر مستقیم کمالگرایی مثبت (41/0-) کمالگرایی منفی (56/0) تابآوری هیجانی (17/0-) و تابآوری تحصیلی (143/0-) در برآورد رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان معنیدار به دست آمد(05/0P<). اثر غیر مستقیم کمالگرایی مثبت (44/3- =t-value)، کمالگرایی منفی (99/1 =t-value) و تابآوری تحصیلی (46/2- =t-value) با میانجیگری تابآوری هیجانی معنیدار مشاهده شد(05/0P<). نتیجهگیری: با توجه به نقش میانجی تابآوری هیجانی در تعدیل ارتباط میان کمالگرایی منفی و مثبت و تابآوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان، به نظر میرسد که با تقویت تابآوری هیجانی میتوان اثرات کمالگرایی مثبت و تابآوری تحصیلی را در بهبود و اصلاح رفتارهای خودشکن تحصیلی افزایش داد.
Esmali A, Ghaffari M, abdolmanafi V, gahremani S. Investigating the mediating role of emotional resilience in the relationship between positive and negative perfectionism and academic resilience with academic self-defeating behaviors in medical students. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :15-27 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3223-fa.html
اسمعلی احمد، غفاری مظفر، عبدالمنافی وحید، قهرمانی سمانه. بررسی نقش میانجی تابآوری هیجانی در ارتباط بین کمالگرایی مثبت و منفی و تاب آوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :15-27