[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 108-92 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی الگوی صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش مجازی
مائده قلبی آهنگری1 ، علی اضغر بیانی2 ، حسن صائمی1 ، حسین فکوری حاجی یار1 ، محمد مهدی نادری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر ، aabayani@yahoo.com
چکیده:   (35 مشاهده)

مقدمه: در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز، روش­های سنتی آموزشی کند هستند و نیاز به استفاده از فناوری­های نوین در آموزش وجود دارد. همچنین، انتشار ویروس کرونا، آموزش به اجباری شدن آموزش در فضای مجازی کمک کرد. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی صلاحیت های حرفه ای معلمان برای آموزش در فضای مجازی دوره متوسطه اول بود.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل شامل تمام معلمان دوره متوسطه اول استان گلستان بود که تعداد آنها حدود 750 نفر بود. نمونه بر اساس جدول رجسی و مورگان 148 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس نتایج مرحله کیفی، تهیه شده بود. دادهها با استفاده از نرم­افزار smart PLS و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: بنابر یافته‌های تحقیق، 89 مفهوم، 18 زیرمقوله و  7 مقوله اصلی مورد تأیید قرار گرفت که مقوله های اصلی شامل مهارت­های فنی، مدیریت کلاس مجازی، اخلاق آموزش مجازی، مهارت­های عمومی، فعالیت­های تدریس و یادگیری، مهارت­های شناختی و منش معلمی معتبر بود.
نتیجه گیری: بنابراین، باید در گزینش معلمان این صلاحیت ها در نظر گرفته شود و تلاش شود تا معلمانی که در حال تدریس هستند این صلاحیت­ها را در خود به وجود بیاورند.  

 

 
واژه‌های کلیدی: اعتباریابی، صلاحیت های حرفه ای، آموزش مجازی، معلمان
متن کامل [PDF 947 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1402/10/14 | پذیرش: 1403/4/30 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghalbi Ahangari M, bayani A A, Saemi H, Fakuri Hajiyar H, Naderi M M. validate the model of professional competencies of virtual education teachers. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :92-108
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3233-fa.html

قلبی آهنگری مائده، بیانی علی اضغر، صائمی حسن، فکوری حاجی یار حسین، نادری محمد مهدی. اعتباریابی الگوی صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش مجازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :92-108

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3233-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714