1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر ، aabayani@yahoo.com
چکیده: (35 مشاهده)
مقدمه:در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز، روشهای سنتی آموزشی کند هستند و نیاز به استفاده از فناوریهای نوین در آموزش وجود دارد. همچنین، انتشار ویروس کرونا، آموزش به اجباری شدن آموزش در فضای مجازی کمک کرد. هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی صلاحیت های حرفه ای معلمان برای آموزش در فضای مجازی دوره متوسطه اول بود. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل شامل تمام معلمان دوره متوسطه اول استان گلستان بود که تعداد آنها حدود 750 نفر بود. نمونه بر اساس جدول رجسی و مورگان 148 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس نتایج مرحله کیفی، تهیه شده بود. دادهها با استفاده از نرمافزار smart PLS و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بنابر یافتههای تحقیق، 89 مفهوم، 18 زیرمقوله و 7 مقوله اصلی مورد تأیید قرار گرفت که مقوله های اصلی شامل مهارتهای فنی، مدیریت کلاس مجازی، اخلاق آموزش مجازی، مهارتهای عمومی، فعالیتهای تدریس و یادگیری، مهارتهای شناختی و منش معلمی معتبر بود. نتیجه گیری: بنابراین، باید در گزینش معلمان این صلاحیت ها در نظر گرفته شود و تلاش شود تا معلمانی که در حال تدریس هستند این صلاحیتها را در خود به وجود بیاورند.
Ghalbi Ahangari M, bayani A A, Saemi H, Fakuri Hajiyar H, Naderi M M. validate the model of professional competencies of virtual education teachers. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :92-108 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3233-fa.html
قلبی آهنگری مائده، بیانی علی اضغر، صائمی حسن، فکوری حاجی یار حسین، نادری محمد مهدی. اعتباریابی الگوی صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش مجازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :92-108