1- دانشگاه علوم پزشکی بقیَه ا... 2- دانشگاه علوم پزشکی بقیَه ا... ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده: (10 مشاهده)
مقدمه:دورههایتحصیلاتتکمیلیفصلمشترک آموزشوپژوهشدرعالیترینسطوحخوداستکهدرآنبرجستهترین دانشپژوهانجامعهبهعالیترینمباحثعلمیمیپردازند. ارتقای کیفیت و پویایی برنامههای آموزش عالی مستلزم ارزشیابی و بررسیهای کمی و کیفی مستمر است بهویژه برنامههای درسی که در محقق ساختن اهداف آموزشی نقش مؤثری داشته و قلب مراکز دانشگاهی محسوب میشوند؛ بنابراین این مطالعه باهدف آسیبشناسی دروس نظری در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته پرستاری با محوریت تبییندیدگاههاوادراکاتاساتیدودانشجویانکارشناسی ارشد و دکترای پرستاریانجامشد. روش کار:این پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قرار دادی انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند با بررسی تجارب و دیدگاههای 21 نفر (8 عضو هیئتعلمی و 13 دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) درباره برنامه درسی دوره و چالش های موجود انجام گردید. مصاحبهها نیمه ساختاریافته و فردی بود و پس از کسب نظرات افراد و مکتوب نمودن آنها، کدگذاری عبارات مهم و مرتبط انجام شد. یافتهها:پس از تجزیهوتحلیل دادهها تعداد 503 کد و 27 زیر طبقه استخراج شد که در چهار مضمون اصلی چالشهای مدیریتی شامل مشکلاتی مرتبط با مدیریت و رهبری، چالشهای ساختاری در ارتباط با موانع سازمانی و هماهنگیها، چالشهای روانشناختی در ارتباط با مشکلات ذهنی و ارتباطی کارکنان و چالشهای اجرایی مرتبط با موانع در اجرای وظایف و فرآیندهای کاری قرار گرفتند. نتیجهگیری:توجه به این چالشها و فراهم ساختن بستری برای پاسخگویی به نیازها و غلبه بر چالشها میتواند در محقق ساختن اهداف آموزشی نقش داشته باشد وسیاستگزاران برنامههای آموزشی در این مقاطع و همچنین مدیران آموزشی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.