[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 54-39 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی آموزش نظری مقاطع تحصیلات تکمیلی پرستاری
بتول نحریر1 ، لیلا کریمی*2
1- دانشگاه علوم پزشکی بقیَه ا...
2- دانشگاه علوم پزشکی بقیَه ا... ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده:   (10 مشاهده)
مقدمه: دوره‌های تحصیلات تکمیلی فصل مشترک آموزش و پژوهش در عالی‌ترین سطوح خود است که در آن برجسته‌ترین دانش‌پژوهان جامعه به عالی‌ترین مباحث علمی می‌پردازند. ارتقای کیفیت و پویایی برنامه‌های آموزش عالی مستلزم ارزشیابی و بررسی‌های کمی و کیفی مستمر است به‌ویژه برنامه‌های درسی که در محقق ساختن اهداف آموزشی نقش مؤثری داشته و قلب مراکز دانشگاهی محسوب می‌شوند؛ بنابراین این مطالعه باهدف آسیب‌شناسی دروس نظری در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته پرستاری با محوریت تبیین دیدگاه‌ها و ادراکات اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری انجام شد.
روش کار:  این پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قرار دادی انجام شد. روش نمونه‌گیری هدفمند با بررسی تجارب و دیدگاه‌های 21 نفر (8 عضو هیئت‌علمی و 13 دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) درباره برنامه درسی دوره و چالش های موجود انجام گردید. مصاحبه‌ها نیمه ساختاریافته و فردی بود و پس از کسب نظرات افراد و مکتوب نمودن آن‌ها، کدگذاری عبارات مهم و مرتبط انجام شد.
یافته‌ها:  پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تعداد 503 کد و 27 زیر طبقه استخراج شد که در چهار مضمون اصلی چالش‌های مدیریتی شامل مشکلاتی مرتبط با مدیریت و رهبری، چالش‌های ساختاری در ارتباط با موانع سازمانی و هماهنگی‌ها، چالش‌های روان‌شناختی در ارتباط با مشکلات ذهنی و ارتباطی کارکنان  و چالش‌های اجرایی مرتبط با موانع در اجرای وظایف و فرآیندهای کاری قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: توجه به این چالش‌ها و فراهم ساختن بستری برای پاسخگویی به نیازها و غلبه بر چالش‌ها می‌تواند در محقق ساختن اهداف آموزشی نقش داشته باشد و سیاستگزاران برنامه‌های آموزشی در این مقاطع و همچنین مدیران آموزشی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

 
واژه‌های کلیدی: آسیب شناسی، آموزش پرستاری، تحصیلات تکمیلی پرستاری
متن کامل [PDF 784 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nehrir B, Karimi L. Pathology of theoretical education of graduate nursing education. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :39-54
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3311-fa.html

نحریر بتول، کریمی لیلا. آسیب‌شناسی آموزش نظری مقاطع تحصیلات تکمیلی پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :39-54

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3311-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722