1- گروه برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، amin.radi90@gmail.com
چکیده: (20299 مشاهده)
اهداف: اُفت تحصیلی زمانی اتفاق میافتد که فاصله قابلتوجهی بین استعداد بالقوه و توان بالفعل افراد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی ایجاد شود. این پژوهش با هدف بررسی و شناخت عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی موثر بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
روشها: این پژوهش پیمایشی در دانشجویان کارشناسی، کارشناسیارشد و دکترای مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 91-13۹۰ انجام شد. 373 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و تعداد ۳۵۷ پرسشنامه تکمیلشده جمعآوری و بررسی شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته دارای 4 مولفه فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی و 40 گویه بود که براساس طیف لیکرت از کاملاً مخالفم (1 امتیاز) تا کاملاً موافقم (5 امتیاز) درجهبندی شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS 16 و آزمون T تکنمونهای استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه دانشجویان، میانگین امتیاز تاثیر عوامل فردی بر اُفت تحصیلی 47/2±16/4، میانگین امتیاز تاثیر عوامل خانوادگی بر اُفت تحصیلی 30/3±75/3، میانگین امتیاز تاثیر عوامل اجتماعی بر اُفت تحصیلی 68/3±74/3 و میانگین امتیاز تاثیر عوامل آموزشی بر اُفت تحصیلی 96/3±83/3 بود (05/0>p).
نتیجهگیری: عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی از دیدگاه دانشجویان بر میزات اُفت تحصیلی موثر است.
Nowrozi R.A., Cheraghian Radi A., Nosrati Heshi K., Azizi S.M.. Effect of Individual, Social, Family and Educational Factors on Academic Drop in University Students’ Viewpoint. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :183-187 URL: http://edcbmj.ir/article-1-354-fa.html
نوروزی رضا علی، چراغیان رادی امین، نصرتی هشی کمال، عزیزی سیدمحسن. تاثیر عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی و آموزشی بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :183-187