1- گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، bagherikerachi@gmail.com 2- گروه مدیریت و برنامهریزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 3- گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (15512 مشاهده)
اهداف: نظام آموزش عالی و دانشگاهها به فرمهایی از چابکی نیاز دارند. این پژوهش با هدف تعیین میزان استفاده از مولفههای چابکی سازمانی در دانشگاهها براساس 5 مولفه محرکها، قابلیتهای، تسهیلکننده، موانع و پیامدهای چابکی صورت گرفت.
روشها: این پژوهش توصیفی پیمایشی در اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی استان فارس انجام شد و 310 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 116سئوالی سنجش میزان کاربست چابکی در دانشگاهها استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری T یکنمونهای و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: بین نظرات اعضای هیات علمی دانشگاهها در مورد میزان کاربست مولفههای چابکی سازمانی بر حسب جنسیت آنان تفاوت معنیداری وجود نداشت؛ اما بر حسب رتبه علمی، سابقه تدریس، نوع دانشگاه اعضای هیات علمی و سمت افراد دارای تفاوت آماری معنیدار بود.
نتیجهگیری: میزان استفاده از مولفههای چابکی سازمانی در دانشگاههای دولتی استان فارس در سطح کمتر از متوسط است.
Bagheri Kerachi A., Abbaspour A., Aghazade A., Rahimian H., Mehregan M.R.. Application Level of Organizational Agility Indices at Universities. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :25-31 URL: http://edcbmj.ir/article-1-371-fa.html
باقری کراچی امین، عباس پور عباس، آقازاده احمد، رحیمیان حمید، مهرگان محمدرضا. میزان کاربست مولفههای چابکی سازمانی در دانشگاهها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :25-31