1- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران ، edpes60@hotmail.com 3- گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
چکیده: (14541 مشاهده)
اهداف: اساتید یکی از ارکان اصلی دانشگاه محسوب میشوند و نحوه عملکرد آنها در بازدهی کل نظام آموزشی نقش اساسی ایفا میکند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر نحوه ارزشیابی اساتید دانشگاه توسط دانشجویان بود.
روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در 12339 دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. معدل کل دانشجویان بهعنوان شاخص تعیین وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجو مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل نتایج پژوهش از نرمافزار SPSS 17 و آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه، تعقیبی توکی، همبستگی پیرسون و T مستقل استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره ارزشیابی اساتید با توجه به وضعیت عملکرد تحصیلی، جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان، وضعیت تاهل، سابقه تدریس و رتبه استاد و همچنین نوع درس و زمان ارایه آن تفاوت معنیدار داشت. توان علمی- آموزشی و رفتار اجتماعی اساتید در کلاس درس در سطح اطمینان 100% دارای رابطه معنیدار و مثبت بود (0001/0=p).
نتیجهگیری: مولفههای عملکرد تحصیلی دانشجو، جنسیت استاد و دانشجو، دوره تحصیلی دانشجو، نوع درس، توان علمی- آموزشی استاد، مرتبه علمی، سابقه تدریس، زمان ارایه درس و وضعیت تاهل استاد بر ارزشیابی اساتید توسط دانشجو موثر است، ولی وضعیت استخدامی استاد رابطهای با این ارزشیابی ندارد.
Aghamirzayi T., Salehi Omran E., Rahimpour Kami B.. Effective Factors on Student Evaluation of Faculty Members Performance. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :57-62 URL: http://edcbmj.ir/article-1-374-fa.html
آقامیرزایی طاهره، صالحی عمران ابراهیم، رحیمپور کامی باقر. عوامل موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی توسط دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :57-62