1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران 2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، ahmadian.nan@gmail.com
چکیده: (10806 مشاهده)
اهداف: تعامل در فرآیند آموزش به صورت تبادل افکار و اطلاعات بین استاد و دانشجو است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبهبندی ابعاد تعامل استاد در برنامه درسی دوره نظری پزشکی بود.
روشها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در 175 دانشجوی پزشکی دوره استاژر و اینترن دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 92-1391 انجام و 120 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته "سنجش ابعاد تعاملی استادان علوم پایه" در 5 بُعد نحوه تعامل استاد با دانشجو، تعامل استاد با بیمار، تعامل استاد با همکار، تعامل استاد با جامعه مردم و تعامل استاد با خود بود. برای تحلیل آماری در قالب نرمافزار SPSS 18 از آزمونهای T تکنمونهای، T مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و فریدمن استفاده شد.
یافتهها: نظر دانشجویان به تفکیک جنسیت (047/0=p) و دوره تحصیلی (003/0=p)، تنها در بُعد تعامل استاد با بیمار تفاوت معنیداری نشان داد. نظر دانشجویان در ابعاد تعامل استاد با بیمار و همچنین تعامل استاد با خود با توجه سن و سال تحصیلی و در بُعد تعامل استاد با جامعه مردم با توجه به سال تحصیلی بهطور معنیداری متفاوت بود (05/0>p).
نتیجهگیری: از نظر دانشجویان نحوه تعامل استاد با همکار در اولویت اول و نحوه تعامل استاد با خود، بیمار، جامعه و دانشجو، به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند.
Sobhaninezhad M., Ahmadiyan M.. Identification and Ranking of the Dimensions of Instructor’s Interaction in the Medical Theoretical Curriculum. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :13-18 URL: http://edcbmj.ir/article-1-392-fa.html
سبحانینژاد مهدی، احمدیان مینا. شناسایی و رتبهبندی ابعاد تعامل استاد در برنامه درسی دوره نظری پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :13-18